4 نوشیدنی گرم بدون کافئین و جایگزین قهوه | تغذیه سالم

قهوه نوشیدنی صبحگاهی خیلی از افراده، در حالی که بعضی به دلیلای زیادی نوشیدنی گرم بدون کافئین رو بهتر می دونن. خیلی از افراد خیلی راحت به طعم تلخ اون اهمیت نمی دن یا از مصرف عادی یه لیوان قهوه در صبح خسته شدن.

نبض ما– مقدار بالای کافئین – 95 میلی گرم در هر بار استفاده، در بعضی افراد می تونه باعث عصبانیت و پریشونی شه که به عنوان «نگرانی شدید» ازش صحبت به میون میاد. تو یه سریای دیگه قهوه می تونه باعث مشکلات گوارشی و سردرد شه. اینجا شما می تونین 4 نوشیدنی گرم بدون کافئین و جانشین مناسب و خوشمزه رو واسه قهوه پیدا کنین:

1- قهوه کاسنی

ریشه کاسنی مانند دانه قهوه می تونه برشته، پودر شه و به یه نوشیدنی گرم بدون کافئین فوق العاده تبدیل شه. قهوه کاسنی بسیار مثل قهوه ، اما بدون کافئینه.

غنی ترین منبع گیاهی اینولین است. این فیبر محلول ممکنه در کار هضم کمک کنه و با افزایش رشد باکتریای به درد بخور، لاکتوباسیلا به داشتن روده سالم کمک می کنه.

علاوه بر این، می تونه کیسه صفرا رو تحریک کنه تا صفرای بیشتری تولید کنه که ممکنه واسه هضم چربیا به درد بخور باشه.

4 نوشیدنی گرم بدون کافئین و جانشین قهوه

از 2 قاشق غذاخوری واسه هر 6 پیمانه آب (180 میلی لیتر) استفاده کنین، یا این نسبت رو براساس سلیقه خود تنظیم کنین.

یادتون باشه که ریشه کاسنی ممکنه در بعضی افراد باعث ایجاد علائم گوارشی شه.  هرچند اینولین واسه سلامت شما خیلی خوبه، ممکنه مشکلات جانبی مانند نفخ و گاز معده داشته باشه.

هم اینکه، پیشنهاد می شه اگه باردارین یا به کودک شیر می دید از مصرف این نوشیدنی گرم بدون کافئین دوری کنین چون پژوهشا در مورد ایمنی اون در این شرایط ضعیفه.

خلاصه

ریشه کاسنی مانند قهوه اما بدون کافئینه و دارای مقادیر بسیاری اینولین فیبر مفیدیه که ممکنه واسه سیستم گوارشی به درد بخور باشه و به سلامت روده کمک کنه.

2-چای ماچا

ماچا یه نوع چای سبز است که بوسیله بخار دادن، خشک کردن و آسیاب کردن برگ گیاه Camellia sinensis به یه پودر خوب تبدیل می شه. در مقایسه با چای سبز قابل دم، شما کل برگ رو مصرف می کنین. به خاطر همین شما یه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مخصوصا EGCG رو دریافت می کنین.

خیلی از فواید ماچا که در بالا ذکر گردید مربوط به EGCGه. مثلا، پژوهشای شهودی به طور منظم نشون میده که مصرف چای سبز می تونه خطر دچار شدن به فشار خون بالا رو کم کنه.

چای سبز با کاهش وزن و چربی بدن همراه س و خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 رو کم می کنه. ماچا دارای طعم تازه ایه.

به خاطر آماده کردن این نوشیدنی گرم بدون کافئین مراحل زیر رو دنبال کنین:

  • قاشق چای خوری پودر ماچا رو با به کار گیری صافی توری خوب تو یه پیاله سرامیکی بریزین.
  • آب داغ، نه جوش اضافه کنین – دمای آب باید حدود 160-170 درجه فارنهایت (71-77 درجه سانتیگراد) باشه.
  • تا وقتی که پودر حل شه، به آرومی اونو به هم بزنین، بعد اونو به جلو و عقب حرکت بدین. یه همزن چای از جنس چوب خیزران سنتی به نام chasen به بهترین راه کارسازه.
  • وقتی که مقداری کف روی اون قرار گیرد چای آماده استفاده س. شما می تونین اونو با اضافه کردن یه فنجون شیر داغ (237 میلی لیتر) یا جایگزینای غیر لبنی به لاته (latte) چای ماچا پر خامه امتحان کنین.

از اون جایی که شما همه برگ رو مصرف می کنین، ماچا معمولا دارای کافئین بیشتری از چای سبز معمولی و بعضی وقتا قهوه س. مقدار کافئین در هر بار استفاده می تونه فرق بسیاری در محدوده 35 تا 250 میلی گرم به ازای هر فنجون داشته باشه.

خلاصه

چای ماچا آنتی اکسیدانای بسیاری رو در هر بار استفاده جفت و جور می کنه. شاید بشه چای ماچا رو یه نوشیدنی گرم بدون کافئین دونست چون که بسته به چگونگی جفت و جور اون، ممکنه کافئین بیشتر یا کمتر از قهوه داشته باشه.

شیر طلایی یه نوشیدنی گرم بدون کافئین و جانشین قهوه س.

این نوشیدنی گرم شامل ادویه های تقویت کننده ای مانند زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل مشکی است. دیگر موارد عادی که میشه به ایشون در ضمن گفتن عبارتند از هل، وانیل و عسل.

در کنار این که به نوشیدنی شما یه رنگ طلایی دلپذیر میده زردچوبه ممکنه به دلیل وجود کرومین شیمیایی قوی در اون خواص ضد التهابی قوی داشته باشه.

فلفل مشکی، توانایی بدن شما رو واسه جذب کورکومین و چربی زیاد می کنه. پس، ممکنه بخواین کل شیر رو به دلیل خاصیت بدون چربی بودن اون استفاده کنین.

شما می تونین به روش زیر  نوشیدنی شیر طلایی رو در 5 دقیقه آماده کنین:

1- تو یه کاسه، یه فنجون شیر (237 میلی لیتر) یا یه جانشین غیر لبنی رو با نصف قاشق چای خوری زردچوبه، یه چهارم قاشق چای خوری دارچین، یه هشتم قاشق چای خوری زنجبیل پودر شده و کمی فلفل مشکی ترکیب کنین. می تونین به اون عسل اضافه کنین.

2- مخلوط رو روی حرارت متوسط گرم کنین و به خاطر جلوگیری از ته گرفتن همیشه اونو هم بزنین.

3- وقتی که داغ شد نوشیدنی رو درون یه لیوان بریزین و از نوشیدن اون لذت ببرین.

خلاصه

شیر طلایی یه جانشین غنی و بدون کافیین واسه قهوه س که ممکنه خواص ضد التهابی داشته باشه.

4-آب لیمو

جانشین کردن نوشیدنی صبحگاهی نباید پیچیده باشه. آب لیمو راهی عالی واسه شروع روزتونه.

بدون کالری و کافئینه و مقادیر خیلی از ویتامین C رو واسه بدن جفت و جور می کنه.

ویتامین C به عنوان یه آنتی اکسیدان نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما داره و پوست شما رو از آسیبای اشعه خورشید مراقبت می کنه که واسه ساخت کلاژن-یه پروتئین که ساختار پایه پوست،تاندونا و رباطا رو جفت و جور می کنه- لازمه.

تنها یه لیوان آب لیمو که با اضافه کردن آب نصف لیمو ( یه قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر) به یه لیوان (237 میلی لیتر) آب سرد آماده می شه 10 درصد RDI شما رو واسه ویتامین C جفت و جور می کنه.

شمام اینکه می تونین شکلای جور واجور دیگر میوه ها و گیاهان رو واسه داشتن طعمای دیگه اضافه کنین. خیار، نعنا، هندوانه و ریحان بعضی از گزینه های محبوب هستن.

خلاصه

آب لیمو یه راه ساده و در عین حال تازگی بخش واسه جذب روزانه آب و افزایش آنتی اکسیدانا هستش.

تیم ترجمه نبض ما

4 نوشیدنی گرم بدون کافئین و جانشین قهوه

5 (100%) 3 رای

.

منبع : nabzema.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *