4 مزایای باور نکردنی آشامیدن آب گلابی (بر اساس شواهد) | تغذیه سالم

طبق USDA، بزرگسالان باید دست کم 1.5 – 2 فنجون میوه در روز مصرف کنن. قطعه ای از میوه مانند گلابی یا موز یه فنجانه. یه فنجون آب میوه یا یه فنجون شکلای جور واجور توتا یا انگور هم یه فنجون نسبت به هدف روزانه س.
متأسفانه بیشتر آمریکاییا، حدود 90٪ بزرگسالان، مقدار پیشنهاد شده روزانه رو از میوه ها مصرف نمی کنن.

شاید میوه یا سبزیجات کافی در رژیم غذایی خود ندارین شایدً این به این معنی نیس که فیبر کافی، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و بقیه مواد مغذی مهم رو دریافت نمی کنین.
پس، افزایش مصرف میوه و سبزیجات واسه سلامتی مهمه. در واقع، تحقیقات نشون میده که خوردن رژیم غذایی با میوه ها و سبزیجات زیاد می تونه به کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی، شکلای جور واجور خاصی از سرطان، مشکلات گوارشی و تنظیم اشتها (و پس وزن) کمک می کنه و می تونه تنظیم قند خون رو تحت تاثیر بذاره.
در حالی که آب میوه به احتمال زیاد واسه شما آب مغذی رو جفت و جور می کنه یادتون باشه که نوشیدن میوه همون خوردن تموم میوه نیس.
نوشیدن آب میوه، فیبر رو واسه کمک به کم شدن اندازه انتشار گلوکز در جریان خون جفت و جور نمی کنه.
پس در نظر داشته باشین که بیشتر مصرف میوه های شما باید از میوه های کامل باشه اما اضافه کردن شکلای جور واجور آب میوه های تازه هم می تونه بیشتر مواد مغذی رو از میوه ها جفت و جور کنه.

امتیازات سلامتی آشامیدن آب گلابی

1. منبع آنتی اکسیدان

مانند دیگر میوه ها گلابیا منبع آنتی اکسیدانا هستن. در هر 100 گرم گلابی، بین 27 تا 41 میلی گرم فنول هست که می تونه آنتی اکسیدانای گیاهی مطرح رو کنه.
بیشتر آنتی اکسیدانا در پوست گلابیه پس قبل اینکه بخورین گلابی رو پوست نکنین توجه دیگه به ارزش آنتی اکسیدانی در گلابی، جاییه که اونا از اون هستن.
گلابیای تولید شده محلی می تونن مقادیر آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به گلابی دارا باشن که چندین کیلومتر سفر کردن تا در دسترس شما قرار گرفتن.
خوردن یه رژیم غذایی غنی از نوعای جورواجور مواد غذایی گیاهی پیشنهاد می شه که یه سری از آنتی اکسیدانا رو در رژیم غذایی خود دریافت کنین.
آنتی اکسیدانا می تونن از آسیبای مربوط به بیماریای پیری و طولانی مراقبت کنن. آنتی اکسیدانا هم اینکه ضد التهابی در نظر گرفته می شن که هم اینکه می تونن از بیماریای طولانی جلوگیری کنن.

مطلب در رابطه: رژیم لاغری آنلاین

نرم افزار رژیم لاغری، برنامه کاهش وزن خود رو به صورت آنلاین در موبایل و ایمیل خود دریافت کنین

 

2. غنی از ویتامین C

ویتامین C یه ویتامینیه که مانند یه آنتی اکسیدان عمل می کنه اما هم اینکه واسه تولید کلاژن لازمه آنتی اکسیدانای دیگه رو در بدن احیاء می کنه واسه سنتز پروتئین و بهبود زخم استفاده می شه. میوه ها و سبزیجات یکی از بهترین منابع ویتامین C هستن.
پس، اگه میوه ها و سبزیجات رو به اندازه کافی مصرف نکنین مصرف ویتامین C شما ممکنه کمتر از حد کافی باشه.
گلابی متوسط حدود 10 درصد از ویتامین C پیشنهاد شده رو جفت و جور می کنه.
پس خوردن گلابی یا نوشیدن آب گلابی می تونه راهی واسه افزایش مصرف ویتامین C شما باشه.

3. شایدً در برابر زخما مراقبت می کنه.

بعضی ترکیبات جدا شده از گلابی در تحقیقات حیوونی مورد موشکافی قرار گرفتن. تحقیقات انجام شده در موشای صحرایی ترکیبات خاصی رو در گلابی پیدا کردن که اثر ضد زخم دارن.
این ممکنه به دلیل آنتی اکسیدانای گلابی باشه. آنتی اکسیدانا از زخم مراقبت و بهبود زخم رو زیاد می کنن.
ترکیبات گلابی در برابر زخما در آدم مراقبت می کنن؟ واسه روشن شدن اینکه این اثر می تونه در آدم باشه تحقیق بیشتری لازمه.
اگه شما دچار یه زخم هستین و یا به اون شک دارین قبل از نوشیدن آب گلابی، با دکتر خود صحبت کنین.

4. منبع غنی از پتاسیم

بزرگسالان نیاز به حدود 4700 میلی گرم پتاسیم روزانه دارن و بدیش اینه بیشتر بزرگسالان در رژیم غذایی پتاسیم کافی ندارن.
یه دلیل ممکنه به خاطر این باشه که بیشتر بزرگسالان در رژیم غذایی به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی کنن و میوه ها و سبزیجات منبع خوبی از پتاسیم هستن.
پتاسیم واسه تعادل مایع، انقباض عضلانی، سلامت استخون و تنظیم فشار خون لازمه.
یه گلابی حدود 206 میلی گرم پتاسیم رو تشکیل میده که 5٪ DVه.
پس، خوردن فقط یه گلابی در روز نیاز به پتاسیم شما رو پوشش نمی ده. به خاطر همین مهمه که نوعای جورواجور و مقدار زیادی میوه و سبزیجات روزانه رو بخورین.
بقیه مواد غذایی با پتاسیم بالا عبارتند از: سیب زمینی، موز، اسفناج، سیب زمینی شیرین، لبنیات و گوجه فرنگی.
اگه شما در حال ساخت آب میوه هستین میوه ها و سبزیجات مختلفی از جمله گلابی رو واسه منبع خوبی از پتاسیم اضافه کنین.
فیبر گلابی رو با ساختن یه اسموتی به دست بیارین

امتیازات خوردن گلابی

یه گلابی حدود 6 گرم فیبر، 24٪ DV رو جفت و جور می کنه. فقط با نوشیدن آب گلابی، شما بیشتر فیبر اون (نه همه) از کفتون میره اگه میوه و نوشیدنیای گیاهی در رژیم غذایی خود اضافه می کنین اضافه کردن اسموتی رو در نظر بگیرین.
اسموتیا، بر خلاف آب، از کل میوه جفت و جور می شه و هم اینکه دارای فیبر هستن. راه های زیادی واسه ترکیب گلابی به عنوان یه اسموتی خوشمزه از جمله اسموتی گلابی بلوبری، یا یه اسموتی یا گلابی، موز، دارچین هست.

حساسیت FODMAP و گلابی

یه یادداشت احتیاط، اگه شما روی یه رژیم FODMAP پایین مانند (الیگوساکاراید قابل تخمیر، disaccharides، monosaccharides و polyols) هستین سیب و گلابی غذای FODMAP بالا در نظر گرفته می شن چون اونا در فروکتوز بالاتر هستن.
اگه دکتر شما به شما پیشنهاد کرده که رژیم FODMAP پایین رو دنبال کنین نوشیدن آب گلابی و یا مصرف گلابی ممکنه واسه شما مناسب نباشه.

 فرق میان میوه های کامل و آب میوه

نوشیدن آب میوه از خوردن تموم میوه ها بر بدن یه اثر جور واجور داره. مطالعه 2013 داده ها رو واسه تعیین اثر مصرف آب میوه یا میوه کامل رو روی خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 تحلیل کرد.
محققان به این نتیجه رسیدن مصرف بیشتر میوه کامل، از جمله سیب و گلابی، به طور زیادی با خطر کمتر دیابت نوع 2 رابطه داره.
با این حال، مصرف بیشتر آب میوه با افزایش خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 همراه بود.
در حالی که نوشیدن آب گلابی می تونه خیلی از مواد مغذی مهم رو در رژیم غذایی شما جفت و جور کنه به کار گیری کل میوه ها می تونه حتی بیشتر از مشکلات تغذیه ای به درد بخور باشه چون شما فیبر رو دریافت می کنین.
علاوه بر نوشیدن آب گلابی و به کار گیری اون در اسموتی، گلابیا رو میشه به سالاد اضافه کرد به عنوان یه چاشنی واسه ماست، بلغور جو دوسر یا اضافه کردن شیرینی سالم به بشقاب گوشت پخته شده استفاده می شه.

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *