4 ماده غذایی از گروه غلات ها که گلوتن ندارند و برای افراد مبتلا به سلیاک مناسب اند | تغذیه سالم

در حالیکه مصرف غذاهای بدون گلوتن به یه راه و روش عالی در جامعه تبدیل شده، تعداد بسیار خیلی از افراد دارای شرایطی نیستن که به مصرف مواد بدون گلوتن نیاز داشته باشن. بیشتر از بیست میلیون نفر از افراد جهان قادر به تحمل گلوتن نمی باشن. سه میلیون نفر هم دارای مریضی سلیاک هستن.اگه شمام جزو آدمایی هستین که به گلوتن حساسیت دارین یا اینکه به مریضی سلیاک مبتلایید، مصرف غذاهای بدون گلوتن یه وظیفه اجباری واسه شماس. خبر خوب اینه که بیشتر مواد غذایی سالم و خوشمزه به طور طبیعی خالی از گلوتن هستن. بعضی از این مواد عبارتند از :

غلاتایی که افراد حساس به گلوتن می تونن مصرف کنن

اما در مورد غلات چه طور ؟؟ این مواد هم خالی از گلوتن هستن؟؟ بعضی از غلات مثل برنج، جو،ذرت، نشاسته، ذرت خوشه ای، کینوا،ارزن، گندم مشکی، دانه های چیا و دانه های کتون گلوتن ندارن. البته در بعضی از موارد به هنگام برداشت محصول، امکان ترکیب شدن این مواد با غلات گلوتن دار هم هست. پس اگه شما حساسیت شدیدی به گلوتن داشته باشین ، باید به دنبال موادی بگردین که از این دید خوب آزمایش شدن.اگه شما از غذاهای بدون گلوتن فرآوری شده استفاده می کنین باید یادتون باشه که بر خلاف چیزی که شما فکر می کنین، بیشتر اجناس غذایی خالی از گلوتن ممکنه کالری، قند و اسیدهای چرب خیلی بالایی داشته باشن. همیشه برچسب مواد غذایی رو با دقت بخونین. در ادامه چهار ماده غذایی خالی از گلوتن رو معرفی می کنیم که مصرف اون واسه شما به درد بخور هستش:

1.جوی دو سر:

جو یه ماده بسیار سالم واسه قلبه و می تونه کلسترول خون شما رو تا حد زیادی کم کنه. جوی دو سر هم اینکه می تونه به افراد کمک کنه احساس سیری طولانی یه مدت داشته باشن. تحقیقات انجام شده نشون میده که مصرف همیشگی جوی دو سردر صبحونه نه فقط شما رو در طول روز سیر نگه می داره بلکه می تونه واسه تحریک اشتها در وعده غذایی نهار هم مناسب باشه.البته در مورد جوی دو سر خبرهای خوبی هست. آدمایی که به دنبال مواد خالی از گلوتن هستن می تونن خیلی راحت ازش استفاده کنن.تحقیقات انجام شده نشون میده که اضافه کردن جوی دوسر به رژیم غذایی خالی از گلوتن ممکنه ارزش غذایی رژیم رو زیاد کنه به خصوص در مورد ویتامینا و مواد معدنی این مورد بیشتر دیده میشه. هم اینکه مصرف جوی دوسر واسه تامین آنتی اکسیدان های بدن بسیار مناسبه. یادتون باشه که با اینکه جوی دوسر به طور طبیعی خالی از گلوتنه اما ممکنه در طول برداشت، کاشت و یا مراحل تولید با مواد دارای گلوتن ترکیب شده باشه. به هنگام خرید حتما برچسب محصول رو بخونین و از نبود گلوتن مطمئن شید.

2.پاستا:

 

شما می تونین پاستا بخورین و از نبود گلوتن در اونم مطمئن باشین. مصرف پاستاهای بدون گلوتن به معنی از دست دادن بو، طعم و بافت خوشمزه پاستا نیس. بعضی از پاستاها از مواد ارگانیک و طبیعی درست می شن.شما می تونین از این پاستاها خوب استفاده کنین. اگه عاشق اسپاگتی هستین می تونین از نسخه شامل کینوا استفاده کنین. پس دفعه بعدی که قصد خرید مواد خالی از گلوتن رو داشتین به دنبال پاستاهایی بدون گلوتن هم بگردین.

3.کراکر:

در بازار کراکرهای بدون گلوتن خوشمزه ای هست که می تونین از اونا به عنوان یه عصرانه عالی استفاده کنین. به دنبال کراکرهایی بگردین که از غلات سبوس دار ساخته شده باشن و اسیدهای چرب و سدیم پایینی هم داشته باشن.

4.غلات سرد:

وقتی که صحبت از غلات سرد بدون گلوتن به میان میاد، قانون برابری در مورد چگونگی مصرف روزانه اون هست. به دنبال غلاتی باشین که دارای حداقا سه گرم پروتئین، سه گرم فیبر و کمتر از پنج گرم قند باشه. از برنده های سالم واسه این منظور استفاده کنین.

* اگه فکر می کنین به گلوتن حساسیت دارین یا اینکه به مریضی سلیاک گرفتار هستین، بهتره به یه متخصص مراجعه کنین. / healthmag.ir