4 ماده‌ی غذایی برای آقایان | تغذیه سالم

4 ماده غذایی واسه آقایون

آقایون عزیز واسه حفظ سلامتیتان به مواد غذایی ای که مصرف می کنین اهمیت بدین.

یه چند وقت پیش در این بخش مطلبی با عنوان «10 ماده غذایی واسه خانوما » رو ارائه کردیم. این بار نوبتی هم که باشه نوبت آقایانه.

در این مطلب می خوایم مواد غذایی رو معرفی کنیم که باعث کاهش فشار خون بالا می شه و یا این که با سرطان پروستات مقابله می کنه و واسه سلامت شما خیلی خوبه. با ما همراه باشین.

 

1- بفرمایید بروکلی

براساس گزارشای سازمانای بین المللی، سرطان مثانه پنجمین سرطان عادی در بین مردونه (و دومین سرطان عادی خانوما).

محققان ثابت کردن که بروکلی و دیگه سبزیجات هم خونواده اون مثل کلم برگ، کلم بروکسل و چیزای دیگه ای به جز اینا احتمال دچار شدن به شکلای جور واجور سرطان ها و مخصوصا سرطان مثانه رو کاهش میدن. این سبزیجات پر از سولفورفان و بقیه ایزوتیوسیاناته. می دونین که در موقع کباب کردن گوشت قرمز و سرخ کردن سیب زمینی بعضی از مواد سرطان زا آزاد می شه. ترکیبات موجود در کلما نه فقط باعث نابود کردن مواد سرطان زا می شن بلکه آسیبای وارده به سلولا رو (که به رشد تومورها منجر می شن) بازسازی می کنن.

علاوه بر این ترکیبات موجود در این سبزیجات سرعت رشد سلولای سرطان زا رو کاهش میدن.

 

2- از فراوردهای سویا غافل نشید

معمولاً بیشتر آقایون بالای 50 سال با مشکل هیپرتروفیِ پروستات مواجه می شن.

سویا یکی از منابع پر از ایزوفلاونه که در پیشگیری از این مشکلات موثر عمل می کنه.

از مواد غذایی جفت و جور شده با سویا مثل توفو، شیر و ماست سویا غافل نشید. مصرف چند وعده از مشتقات سویا در هفته واسه سلامتی شما خیلی خوبه.

 

3– سیب زمینی پخته

بنا به گزارش American Heart Association، مردها بیشتر از زنان در برابر فشار خون بالا قرار دارن. حالا خوبیش اینه یکی از آسونترین روشای ممکن واسه پیشگیری از فشار خون بالا اینه که در عادتای غذایی تون تغییراتی ایجاد کرده و به تغذیه سالم روی بیارین.

اگه خانوم هستین و شوهرتون فشار خون بالا داره حتماً مراقب تغذیه اون باشین. مطمئنا قبل از اینم بارها شنیدین که مصرف کم نمک باعث کاهش فشار خون بالا می شه، از طرف دیگه باید مصرف پتاسیمتان رو زیاد کنین.

پیشنهاد می کنیم مواد غذایی پر از پتاسیم مثل پاستا، موز و انگور بخورین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین سیب زمینی پخته پر از پتاسیمه. باید بدونین که هر عدد سیب زمینی بیشتر از 1000 میلی گرم پتاسیم داره. خامه و کره های پرچرب رو از یاد ببرین.

4- گوجه فرنگی

متأسفانه در دنیای امروز به نظر می رسه آمار مردانی که به سرطان پروستات گرفتار می شن رو به زیاد شدنه.

سرطان پروستات شایع ترین سرطان بین مردها حساب می شه. نگران نباشین. با ایجاد تغییرات غذایی و روی آوردن به تغذیه سالم خطر دچار شدن به این مریضی رو به طور زیادی کاهش می دین.

یافته های یه تحقیق انگلیسی که روی 50000 مرد انجام گرفته نشون میده آدمایی که دست کم دو بار در هفته سس گوجه فرنگی می خورن احتمال دچار شدن به سرطان پروستات رو 23 درصد کم می کنه. گوجه فرنگی شامل آنتی اکسیدانی به نام لیکوپنه (رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل وجود همین آنتی اکسیدان است) که از دچار شدن به سرطان پروستات پیشگیری می کنه یا اینکه جلوی رشد اونو میگیره.

می دونین که در موقع کباب کردن گوشت قرمز و سرخ کردن سیب زمینی بعضی

از مواد سرطان زا آزاد می شه. ترکیبات موجود در کلما نه فقط باعث نابود کردن

مواد سرطان زا می شن بلکه آسیبای وارده به سلولا رو (که به رشد

تومورها منجر می شن) بازسازی می کنن

لیکوپن که از خونواده کاروتنوئیده از DNA مراقبت کرده و اجازه نمی ده رادیکالای آزاد به سلولا آسیب برسونه. آسیبای وارده به DNA باعث سرطانی شدن سلولای سالم می شه. محققان فکر می کنن که لیکوپن، آسیبای وارده به DNA رو به اندازه 28 درصد کم می کنه. پیشنهاد می کنیم هر هفته نصف فنجون برابر 125 میلی گرم گوجه فرنگی پخته بخورین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *