4 علت تغذیه‌ای ضعف و بی‌حالی | تغذیه سالم

4 دلیل تغذیه ای ضعف و بی حالی

علاوه بر حساسیتای غذایی، ترکیب نامتناسب و نامتعادل رژیم غذایی هم مخصوصا ممکنه در ایجاد حالت ضعف طولانی دخالت داشته باشه.

شایع ترین علل ضعف؛ مشکل در کارکرد غدد فوق کلیوی، بی خوابی، عفونتا مخصوصا عفونتای گوارشی که در بسیاری موارد ممکنه علائم گوارشی نداشته باشن و آخرسر عوامل تغذیه ایه.

بعضی شکلای جور واجور حساسیتای غذایی ممکنه با ضعف همراه باشن. بهترین مثال در این مورد مریضی سلیاک است. در این مریضی به دلیل حساسیت به گلوتن (پروتئین موجود در گندم و جو)، مخاط روده آسیب می بینه و مریض دچار سوءجذب طولانی مواد مغذی از جمله آهن و ویتامین B12 می شه. بیماران گرفتار به سلیاک به دلیل کمبودهای زیاد تغذیه ای، ممکنه علائم بالینی متنوعی داشته باشن که ضعف هم یکی از اونا هستش. جدا از حساسیتای غذایی، ترکیب نامتناسب و نامتعادل رژیم غذایی هم مخصوصا ممکنه در ایجاد حالت ضعف طولانی دخالت داشته باشه. کمبود شکلای جور واجور مواد مغذی مخصوصا ویتامینای گروه B، آهن و ویتامین D ممکنه ایجاد کننده حالت ضعف باشن.

 

* ضعف به وجود اومده به وسیله کمبود ویتامین های گروه B

هرچند کمبود ویتامینای B1، B2، B6 و نیاسین همه می تونن موجب ضعف و بی حالی شن، کمبود «حاشیه ای» ویتامین B12 بسیار شایع تره و اهمیت خاصی داره. منظور از کمبود حاشیه ای حالتیه که در اون کمبود به اون شدتی نیس که موجب علائم بالینی روشن شه نتیجه اون که اول اینکهً تشخیص اون سخته و دوم اینکهً ممکنه مشکلات ناچیز کارکردی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونتا و دیگه پیچیدگی (استرس)ها وجود داشته باشه. در این حال ممکنه مریض فقط از بی خوابی، تحریک پذیری، نبود تمرکز و آخرسر ضعف و بی حالی شکایت داشته باشه. ویتامین B12 یکی از مواد مغذیه که در تقسیم یاخته ای دخالت داره و با در نظر گرفتن سرعت بالای تقسیم یاخته ای در مغز استخون، وجود اون واسه خون سازی طبیعی لازمه. این ویتامین در کارکرد اعصاب هم نقش داره و از این رو کمبود اون ممکنه دلیل احساس سوزن سوزن شدن نوک انگشتان، نبود تعادل، از دست دادن حافظه، ضعف و بی حالی و در آخرً آسیب جدی عصبی شه. در کمبودهای حاشیه ای این ویتامین، ممکنه تنها علائم عمومی مثل کاهش توان و ضعف وجود داشته باشه.

کمبود B12 مخصوصا پیش سالمندان شایع تره چراکه با افزایش سن، مخاط معده کم کم تحلیل میره و همین مسئله ممکنه موجب کاهش جذب ویتامین B12 شه. روند جذب ویتامین B12 بسیار پیچیده و به درستیً یکی از معجزات آفرینشه (اما به راستی کجای آفرینش معجزه نیس؟!). تنها همینقدر بگم که جذب این ویتامین که روزانه تنها حدود دو سه میکروگرم (یعنی میلیونیوم گرم!!!) لازمه، محتاج وجود پروتئینیه که به وسیله مخاط معدی ترشح می شه. در گذشته که وجود این ماده نامعلوم بود، نام «عامل یا عامل داخلی» رو بر اون گذاردند ولی بعدا که خصوصیات اون به طور کاملً شناخته شد، این نام بازم روی اون موند. پس با تحلیل مخاط معدی در سالمندی، از ترشح عامل داخلی و به دنبال اون جذب ویتامین B12 هم کم میشه. این ویتامین و اسیدفولیک از این نظر منحصر به فردند که برخلاف بقیه ویتامینای محلول در آب، در کبد ذخیره می شن. برآورد شده که ذخیره کبدی ویتامین B12 واسه 4 تا 6 سال کافیه! نکته لایق توجه دیگه اینکه این ویتامین،

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *