4 علامتی که نشان می‌دهند کمبود فیبر دارید

فیبرها باعث سیری زودتر از موعد معمولی و دراز مدت می شن.
بدن ما روزانه به فیبر نیاز داره تا امورات خود رو بگذراند. این فیبرها واسه رفع یبوست، حفظ تناسب اندام و کنترل کلسترول و قند خون کاربرد دارن؛ اما متأسفانه در بیشتر موارد ما فیبر کمی مصرف می کنیم. در این مطلب نشونه هایی که نشون میده بدن شما به فیبر بیشتری نیاز داره رو عنوان می کنیم. با ما باشین.

از یبوست رنج می برید
فیبرهای غیرمحلول در آب باعث راحتی دفع می شه. یکی از علائم رو کمبود فیبر یبوسته. اگه به دلیل نفخ یا نبود تحمل فیبر از مصرف اونا دوری می کنین بهتره بدونین که با اضافه کردن کم کم فیبرها به برنامه غذایی و کارای دیگری مانند اضافه کردن زیره به حبوبات تا حد زیادی می شه از این مشکلات پیشگیری کرد.

کلسترول خونتون بالاست
فیبرهای محلول در آب باعث کاهش کلسترول بد خون می شن. این فیبرها مانند تله ای عمل می کنن که به کلسترول موجود در سیستم گوارشی چسبیده و اونا رو به طور طبیعی از بدن دفع می کنن.

45 دقیقه بعد از غذا گرسنه تون می شه
اگه بعد از خوردن غذا بدون این دست اون دست کردن احساس گرسنگی می کنین معنی اش اینه که به اندازه کافی فیبر جذب نمی کنین. فیبرها باعث سیری زودتر از موعد معمولی و طولانی یه مدت می شن.

اضافه وزن دارین
فیبرها به لاغری کمک می کنن. فیبرهای محلول در آب در لوله گوارشی ژلی درست کرده و به چربیا می چسبن و هضم کربوهیدراتا رو کندتر می کنن. به خاطر همین هم جذب کالری محدودتر می شه. علاوه بر این فیبرها جلوی ترشح زیاد انسولین رو می گیرن. حتماً می دونین که ترشح انسولین زیاد باعث ذخیره سازی بیشتر چربیا و چاقی می شه.

چند پیشنهاد واسه مصرف فیبر بیشتر
* تا حد امکان از میوه های جور واجور استفاده کنین که علاوه بر فیبر پر از مواد مغذی هستن.

* سبزیجات تازه و خشک رو یادتون نره.

* غلات کامل رو جانشین غلات تصفیه شده کنین.

* میوه های خشکی مانند خرما، زردآلوی خشک، انجیر، پسته، گردو و بادام و چیزای دیگه ای به جز اینا رو به برنامه غذایی تون اضافه کنین.

* حبوباتی مانند نخود، عدس، لپه، شکلای جور واجور لوبیاها و چیزای دیگه ای به جز اینا فوق العاده هستن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نبود مصرف فیبر کافی باعث بروز مشکلات قلبی عروقی، چاقی، دیابت نوع 2 و سرطان کولورکتال می شه. یافته های یه تحقیق آمریکایی که به مدت 9 سال روی 388122 داوطلب بین 50 تا 71 سال انجام شده نشون میده که مصرف منظم فیبرهای غذایی خطر مرگ ومیر زودتر از موعد معمولی و به وجود اومده به وسیله مریضیای قلبی عروقی، مریضیای تنفسی و مریضیای عفونی رو به ترتیب به اندازه 22، 34، 46 و 50 درصد کم می کنه.

منبع : تبیان

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *