4 عاملی که طول عمر انسان را کاهش می دهند | تغذیه سالم

با وجود اینکه هنوز محققان قادر به جفت و جور داروی جادویی واسه افزایش طول عمر نیستن، اما انجام تحقیقات روی هزاران آدمِ بالای 100 سال، اونا رو با روشای عجیبی واسه داشتن عمر طولانی آشنا کرده.

امتیاز خبر: 18 از 100 تعداد رای دهندگان 12

سایت گجت نیوز –  جمشید اللهویردی پور: با وجود اینکه هنوز محققان قادر به جفت و جور داروی جادویی واسه افزایش طول عمر نیستن، اما انجام تحقیقات روی هزاران آدمِ بالای 100 سال، اونا رو با روشای عجیبی واسه داشتن عمر طولانی آشنا کرده.

 

4 دلیلی که طول عمر آدم رو کاهش میدن

 

 

کلا رعایت روشای درست تغذیه که در پیشگیری از بروز شکلای جور واجور مریضی ها و سرطانا و پیری زودرس نقش دارن، واسه آدمایی که میخوان زندگی سالم و طولانی داشته باشن، لازمه. با ما همراه شید تا شما رو با 4 عامل اصلی بیماریای عادی و کاهش طول عمر آدم، آشنا کنیم.

 

شیرین کننده های مصنوعی
شیرین کننده های مصنوعی در درازمدت طول عمر رو شدیدا کاهش میدن. خیلی از افراد، واسه اینکه مصرف قند خود رو کم کنن، به اشتباه از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنن که بیشتر اونا از خطرات این جایگزینی ناآگاهند. یافته های تحقیقات در طول ۳۰ سال گذشته نشون دهنده اینه که برخلاف ادعای صنایع غذایی، شیرین کننده های مصنوعی اشتها رو تحریک می کنن و میل به کربوهیدرات رو زیاد می کنن.

 

این شیرین کننده ها با ایجاد طیف خیلی از مشکلات متابولیک، ذخیره سازی چربی رو در بدن شدید شدن کرده و باعث چاقی می شن. تحقیقات نشون میده شیرین کننده هایی مانند آسپارتام بیشتر از شکر حساسیت به انسولین ایجاد می کنن.
طبق یافته های محققان این مواد در میکروفلورهای روده مشکل ایجاد کرده و خطر دچار شدن به چاقی و دیابت رو افزایش می بدن. یافته های این پژوهشا به طور کامل ثابت شده. شیرین کننده های مصنوعی، مسیرهای متابولیکی بدن رو تغییر داده و بیماریای متابولیک ایجاد می کنن.

 

یکی از این مسیرها، راه انتقال قند در بدنه که در حضور این شیرین کننده ها تغییر می کنه. از مشکلات دیگری که این مواد به وجود میارن ناترازی همزیستی در روده و نبود تحمل گلوکزه.
نبود تحمل گلوکز یه آسیب پیش دیابتی است که به دیابت نوع ۲ ختم می شه. چون حجم زیاد قند خون در سلولای چربی ذخیره می شه، این آسیب در ایجاد چاقی هم نقش داره. علاوه بر اینکه مصرف آسپارتام و بقیه شیرین کننده ها حساسیت به انسولین رو شدید شدن می کنه و باعث چاقی می شه. رژیمای غذایی ناجور و پر از قند/فروکتوز و دانه های غلات مثل گلوتن، عامل اصلی مریضی فراموشی هستن.

 

موضوع دیگه ای که درباره مصرف آسپارتام ندیده گرفته شده، مسمومیت با متانوله. در مصاحبه گذشته ام با دکتر وودرو مونته «Woodrow Monte» متخصص سم شناسی و نویسنده کتاب «سکوت علم در برابر شیرین کننده های قاتل» رابطه بین اسپارتام، مسمومیت با متانول و فرمالدهیدهای سمی توضیح داده شده.
کمبود ویتامین D بدن
یکی از عوامل اصلی کاهش طول عمر کمبود ویتامین D در بدنه. آخرین مورد در رابطه مهم ویتامین D واسه سلامت بدنه. مقدار کافی ویتامین D در بدن، مانع دچار شدن به شکلای جور واجور بیماریا می شه و زندگی سالم تر و عمری طولانی تر به ما میده.

 

هرساله یه میلیون نفر در سراسر جهان به بیماریای طولانی دچار می شن که با افزایش سطح ویتامین D3 میشه از ابتلای اونا به این بیماریا جلوگیری کرد. دلایل نشون میده اگه اندازه ویتامین D در بدن کافی باشه، احتمال مرگ به هر دلیلی کم میشه. تا الان صدها فایده واسه ویتامین D کشف شده. چه بسا فواید این ویتامین بالغ بر هزاران مورد باشه، چراکه در حدود ۱۰ درصد از ژنای بدن ما تحت تاثیر این ویتامین هستن.
مصرف ویتامین D واسه کاهش فشار خون بالا، جلوگیری از مریضی قلبی آترواسکلروتیک، حمله قلبی و سکته، بسیار لازمه. دکتر مایکل هولیک «Michael Holic» که مدتا روی فواید ویتامین D تحقیق کرده، میگه: کمبود این ویتامین خطر دچار شدن به حملات قلبی رو ۵۰ درصد زیاد می کنه. اگه حمله ی قلبی به شما دست دهد و کمبود ویتامین D هم داشته باشین، اون وقت احتمال فوت شما بر اثر حمله قلبی بیشتر از ۱۰۰ درصده.

 

اگه بنابه دلیلی به آفتاب دسترسی ندارین، پیشنهاد می شه از مکمل ویتامین D استفاده کنین. واسه این منظور به جای مصرف ویتامین D2 ترکیبی، حتما باید ویتامین D3 استفاده کنین. ویتامین D محلول در چربیه، پس بهتره همراه با چربیای سالم مصرف شه. از جمله مواد دیگری که در کارکرد بهتر این ویتامین نقش دارن، ویتامین K2 و منیزیمه.

 

دلایل مهمی واسه این پیشنهادا هست. نقش بیولوژیکی ویتامین K2، کمک به انتقال کلسیم به محلای مناسب در بدنه. اگه اندازه این ویتامین کافی نباشه، کلسیم در شریانا و بافتای نرم بدن رسوب می کنه. سبزیجات و جلبکای دریایی مانند کتانجک (kelp)، دولس (dulse) و نوری (nori) منابع خوبی واسه تامین منیزیم هستن. منیزیم سیترات (magnesium citrat) و منیزیم ترئونات (magnesium threonate) هم از بهترین مکملا هستن.

مصرف قند زیاد
رژیم غذایی که قند زیاد (مانند فروکتوز فرآوری شده و دانه های غلات) داشته باشه، مشکلات جدی مانند چاقی، دیابت و بیماریای قلبی بوجود میاره. این بیماریا خود دلیلی واسه کاهش عمر هستن. چون قندی که در ۷۴٪ این مواد هست، تحت عناوین جور واجور و با ۶۰ نام متفاوت به اون اضافه می شه و در واقع با این روش، مصرف کننده از اندازه قندی که مصرف می کنه، باخبر نمی شه، به خاطر همین هم غذاهای فرآوری شده، متهمان ردیف اول هستن در شکر سفید و قهوه ای، عسل، شربت افرا و افزودنیای مانند شربت ذرت، «قند افزودنی» هست.

 

راشل جانسون «Rachel Johnson» از انجمن قلب آمریکا در این باره میگه: قندی که به موادغذایی اضافه می شه عامل اصلی بیماریا هستش. قند یکی از عوامل ایجادکننده چاقیه و تاثیر مستقیمی بر طول عمر داره. از هر ۵ مورد مرگ در آمریکا، یه مورد اون بر اثر چاقیه.
پروفسور سینتیا کنیون «Cynthia Kenyon»، که به نظر خیلی از کارشناسان شایسته دریافت جایزه نوبل در مورد تحقیقات مربوط به طول عمره، با انجام پژوهشای بسیار به این نتیجه رسید که مصرف کربوهیدراتای غیرگیاهی اثر مستقیمی روی ژنای جوونی و طول عمر داره.

 

پروفسور کنیون، با حذف کربوهیدراتای غیرگیاهی در آزمایشات خود، دید طول عمر کرمای حلقوی سی-الگانس (c-elegans)، شش برابر شد و از همه باحال تر اینکه این کرما سلامت و نیروی جوونی خود رو تا دقایق پایانی زندگی خود نگهداشتن.
یافته های این دانشمند خیلی وقتا در آزمایشگاهای سراسر جهان روی موشای جور واجور و میمونا مورد آزمایش قرار گرفت و یافته های این آزمایشات موفقیت آمیز بود. چون آدم هم ژنایی مشابه ژنای این حیوانات داره پس در آزمایش روی آدم، بروز این یافته های بعید نیس. صنایع غذایی تلاش دارن با ایجاد تبلیغات، تاثیر مصرف قند و غذاهای فرآوری شده رو کم اهمیت نشون بدن.

چربی ترانس
چربیای اشباع شده، واسه چند ده سال دلیلی واسه مریضی قلبی بودن. در عکس العمل به این موضوع و واسه رفع این مشکل، صنایع غذایی چربی ترانس رو با چربی اشباع جانشین کرد و بازار غذاهای کم چرب (اما با قند بالا) رونق گرفت. از اون پس سلامت مردم رو به کاهش گذاشت و به دلیل این اشتباه سهمگین، میلیونا نفر در سراسر جهان با مرگ زودرس جون خود رو از دست میدن.

 

این چربی سهم زیادی در ایجاد مقاومت به انسولین داره. چربی ترانس موجود در روغنای نباتی هیدروژنه، به عنوان یه پرواکسیدان عمل کرده و استرس اکسیداتیو رو به وجود می آورد، این استرس به سلولای بدن آسیب میرسونه. به نظر خیلی از محققان چربی ترانس به طور کامل مضره و نمیشه مقدار بی خطری واسه اون در نظر گرفت.

 

دکتر فرد کومرو «Fred Kummerow» نویسنده کتاب «کلسترول عامل اصلی نیس»، به مدت هشت دهه روی چربیا تحقیق کرده و اولین محققی بود که از بسته شدن شریا نا با چربی ترانس خبر داد و اونا رو به عنوان دلیلی واسه مریضی قلبی معرفی کرد.

هم اینکه، چربی ترانس مانع سنتز پروستاسیکلین می شه. این سنتز واسه جریان خون لازمه. وقتی که شریانا نتونن پروستاسیکلین تولید کنن، لخته خونی شکل میگیره و مرگ یهویی روی میده. هم اینکه چربی ترانس در ایجاد زوال عقل هم نقش داره.

 

تقریبا از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ مصرف چربی ترانس تا یه سوم کم شد. اما بازم خیلیا هستن که در رژیم غذایی خود از مقادیر زیادی چربی ترانس استفاده می کنن.

 

مشکل اینجا هستش که بیشتر وقتا مصرف این چربی مخفی چون حتی کالاهایی که برچسب «بدون چربی ترانس» روی اونا هست شامل این چربی هستن چون که اگه مقدار این چربی در مواد غذایی از یه اندازه مشخص پایین تر باشه، لازم نیس کارخانه سازنده اونو در ترکیبات ذکر کنه و به همین راحتی با یه راه فرار قانونی مصرف کنندگان رو گمراه می کنن.
واسه دوری از مصرف این چربی، از مصرف موادغذایی که شامل روغن نباتی هیدروژنه هستن یا با این روغن پخته می شن، دوری کنین. بهتره قبل از مصرف هرگونه ماده غذایی، از نبود روغن نباتی هیدروژنه در لیست ترکیبات اون مطمئن شید.

 

سال گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، چربی ترانس رو از لیست افزودنیای مجاز حذف کرد اما بدیش اینه به جای به کار گیری روغنای اشباع سالم مثل روغن نارگیل، چربی حیوونی و کره، روغنای گیاهی غیراشباعِ دیگری جانشین چربی ترانس شدن که وقتی گرما داده می شن، آلدهید حلقه ای سمی تولید می کنن.

 

این اجناس جانبی بسیار ضرر دارن طوریکه چربی ترانس در مقایسه با اونا بی ضررتره و شاید چند دهه زمان میبره تا از پیامدها و خطرات این روغنای غیراشباع باخبر شیم.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *