معرفی دو متا تگ مهم برای سئو و افزایش رتبه سایت و نحوه تعریف آنها

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۱ نظر ۳,۰۹۶ بازدید

متا تگای سئو شاخصایی به خاطر قابل فهم کردن متن واسه موتورهای جستجو هستن. در این نوشته شما رو با دو متا تگ مهم که کمک می کنن رتبه بهتری در یافته های موتورهای جستجو بگیرین آشنا می کنیم.

متا تگ یا meta tag چیه و چه کاربردی داره؟

متا تگا یا برچسبا اطلاعاتی هستن که واسه بهتر فهماندن مطالب و جزئیات هر صفحه به موتورهای جستجو استفاده میشن. بهینه سازی سایت رو به دو صورت باید انجام داد. بهینه سازی واسه کاربران (HEO) و بهینه سازی واسه موتورهای جستجو (SEO)، که تگا در این بخش کاربرد دارن.

سئو

کدهای HTML دارای شکلای جور واجور مختلفی از تگا هستش. تگایی که با اونا عملیات تولید سایت رو انجام میدن، از گرافیک سایت گرفته تا ریسپانسیو بودن و … همه با کدهای HTML تولید می شن.  ولی متا تگا ، تگایی هستن که فقط واسه موتورهای جستجو نوشته می شن. به کار گیری متا تگ یکی از چیزای مهم عملیات سئو هستش که در نمایش سایت در صفحه نمایش، تأثیری نمی ذاره.

به زبون ساده تر میشه گفت که تگای متا شامل اطلاعاتی از صفحات سایته که می خواین موتورهای جستجو اونو بخونن و درک کنه. بعد از خونده شدن این متا تگا میشه تعیین کرد که موتورهای جستجو چه رفتاری نسبت به سایت داشته باشن.

در ادامه به توضیح مختصری درباره دو متا تگ پر کاربردتر مثل متا تگ کلمات کلیدی و متا تگ توضیحات صفحه های سایت و کدهای html اونا می پردازیم.

در اول باید بدونین که هر کد در کجا نوشته می شه. مجموعه کدهای HTML دارای قسمتای مختلفیه. شما باید متا تگا رو در اول کد نویسی به زبون HTML و در قسمت Head اضافه کنین. اینکه کدوم تگ اول قرار بگیره اهمیتی ندارن و به هر ترتیبی که خواستین می تونین تگای متا رو وارد کنین و اثر بسیار خوبی روی بهتر شدن وضعیت سایت (seo) بذارین.

تگای متا نسبت به سالای گذشته اهمیت کمتری پیدا کردن اما هنوز بی تاثیر هم نیستن. می تونین با روش هدف دار درست و افزایش اطلاعات خود در این مورد، بازم از تاثیر خوب قرار دادن تگا در کدهای HTML بهره ببرین.

مقاله در رابطه: تگای هدینگ (heading tags) موثر ترین فوت وفن واسه سئو مقالات

معرفی دو متا تگ مهم

۱٫ متا تگ کلید واژه (keyword meta tag)

واسه به کار گیری متا تگ keyword در بخش وب موافقان و مخالفان زیادی هست. گوگل در چند سال گذشته به دلیل تقلبای کاربران به وسیله این متا تگ دیگه به اون مثل قبلی اهمیت نمی ده، ولی دیگه موتورهای جستجو هنوزم واسه شون مهمه، واسه همینه که هنوزم از این متا تگ استفاده می شه.

متخصصین زیادی می گن که با آپدیت الگوریتمای گوگل در سالای آینده، ممکنه متا تگ keyword به روش دیگری اهمیت پیدا کنه. به خاطر همین عده خیلی از برنامه نویسان و سئوکاران هنوزم متا تگ keyword رو تگ مهمی می دونن و کلمات کلیدی خود رو وارد می کنن.

اگه میخواستین که کلید واژه خود رو در متا تگ keyword وارد کنین، کلماتی رو انتخاب کنین که کاربران، شما رو با اونا جستجو می کنن. یعنی در نظر داشته باشین که کلمات تخصصی سایت با کلماتی که کاربران در وب سرچ می کنن به طور کاملً فرق داره.

چگونگی اضافه کردن کد متا تگ keyword در تگ head به صورت زیره:

< META name=”keywords”content=”کلید واژه ۱, کلید واژه ۲, کلید واژه ۳,…” >

واسه اضافه کردن متا تگ کلمات کلیدی، نکات زیر رو در نظر داشته باشین:

• زیاده روی در اضافه کردن کلید واژه در متا تگ keyword باعث پنالتی شدن سایت شما از طرف گوگل می شه.

• کلمات کلیدی خود رو با هم خونواده هاش اضافه کنین و از تکرار تنها یه کلمه دوری کنین.

• واسه سایتای فارسی از ۲۰۰ کاراکتر بیشتر استفاده نشه، چون تقلب حساب می شه.

• واسه کلمات کلیدی انگلیسی هم در متا تگ تا ۴۰۰ کاراکتر مجازه.

• کلمات کلیدی رو با ( , ) بدون هیچ فاصله ای از هم جدا کنین.

۲٫ متا تگ توصیف صفحه (meta tag description)

متا تگ description به توصیف صفحه های وب می پردازه. میشه گفت که این تگ، هم واسه کاربر و هم واسه موتورهای جستجو کاربرد داره.

موتورهای جستجو با خوندن محتویات داخل متا تگ description، موضوع مورد بحث در هر صفحه رو در پیدا می کنن. کاربر هم با جستجوی کلمات کلیدی درخواست مشاهده نتیجه ای مربوط به کلمه رو داره. بعد موتورهای جستجو با مطالعه متن داخل این تگ، در صورت ربط داشتن با کلید واژه مورد توجه کاربر، شما رو پیشنهاد میدن.

 چگونگی قرار دادن متا تگ description در تگ head به صورت زیره:

< meta name=”description” content=”اضافه کردن متا تگ به صفحه” >

بیشتر بدونین: ۹ نکته مهم و لازم سئو واسه کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو

چند تا نکته مهم در مورد چگونگی درست اضافه کردن اطلاعات صفحه در متا تگ description

• جملاتی که می خواید در این تگ بنویسین رو از بین متن صفحه انتخاب کنین. چون تموم متن با این جمله مطابقت داده می شه و در صورت مشاهده نشدن ، اثر بدی روی سئو سایت می ذارن.

• تحت هیچ شرایطی از متا تگ description تکراری واسه صفحات استفاده نکنین. هر صفحه باید description مخصوص خودشو داشته باشه. اگه از افزونه س ایی استفاده می کنین که به صورت خودکار متا تگ description رو واسه شما پر می کنه احتمال تکراری شدن موضوع صفحات تون بالا میره ؛ چون ممکنه صفحاتی وجود داشته باشه که پاراگراف اول شون تکراری باشه.

• ننوشتن متن در متا تگ description ضرر کمتری داره نسبت به اینکه جملات تکراری بنویسین. گوگل به صورت خودکار می تونه واسه این قسمت جملاتی از متن پیدا کنه. پس بازم تاکید می کنم که متنی رو انتخاب کنین که مخصوص همون صفحه س وگرنه این تگ رو خالی بذارین.

• نمی تونین کل متن اصلی رو در صفحه سرچ گوگل (SERP) نمایش بدین! باید تعداد ۱۶۰ کاراکتر از متن که دارای کلید واژه صفحه س رو انتخاب کنین.

• متن جذابی رو در این قسمت بذارین که کاربران با خوندن همین چند جمله تشویق شن که به سایت وارد شن.

• از علائم نگارشی استفاده کنین مخصوصاً ( . )

• عنوان صفحه رو با متا تگ description متفاوت وارد کنین. این دو ویژگی سایت در صفحه SERP زیر هم نشون داده می شن و تکرار دوباره عنوان در متا تگ description اصلا جمله جذابی نمیشه.

• کلید واژه بیشتر از ۲ بار در این تگ وارد نشه. تکرار بیشتر کلید واژه دلیل بی معنی شدن این جملات می شن.

نکاتی که گفته شد اگه به درستی رعایت شه، باعث بهتر شدن رتبه سایت شما می شه.

مشاهده نسخه pdf مقاله: معرفی دو متا تگ  مهم واسه سئو و افزایش رتبه سایت و چگونگی تعریف اونا