برندینگ چیست و چرا باید برای شما مهم باشد؟

برندینگ چیه و به چه دلیل باید واسه شما مهم باشه؟

بابک خدادوست

۴

۲

۹ ۱۰۰۱

شمام تا حالا عبارت “برند چیه؟” رو جست و جو کردین؟ اگه این کار رو کرده باشین با بیشتر از ۱۰ تعریف و معنی جور واجور روبرو میشین. حتی میتونم بگم این تعاریف انقدر بعضی جاها با همدیگه فرق دارن که انگار اصلا در مورد یه موضوع حرف نمی زنن! به خاطر همین اگه بخواین معنی برندسازی رو از این تعاریف یاد بگیرین به مشکل می خورین. پس چیکار کنیم؟ به نظرم بین این همه مطلب اگه بدونیم که برند چی نیس، راحت تر می تونیم به هدف برسیم: برند یه لوگو نیس، برند نام شرکت شما نیس و برند هیچ نماد یا علامت تجاری هم نیس! بله همه این موارد روی برند شما تاثیر دارن و برند همه این موارد رو دربر داره ولی هیچ کدوم از اینا به تنهایی برند نیستن!

برندینگ چیه؟

قبل اینکه بدونین برند چیه حتما باید این مسئله یادتون باشه که برند چیزی نیس که در اتاق بازاریابی، اتاق روابط عمومی یا اتاق رئیس شرکت نشسته باشه! اصلا برند واقعا یه معنی انتزاعیه که تو ذهن کاربران و مشتریان شما ایجاد شده و میشه گفت که وجود خارجی نداره!

بذارین در ساده ‎ترین لغات ممکن به شما توضیح بدهم که برند شما تو ذهن مشتریان و کاربران از کجا به وجود میاد: فرض کنین که شما به عنوان یه کار و کاسبی در بازار وجود دارین و واسه مشتریان یه سری محصول یا خدمات ارائه می دین. کاربران هم به هر دلیل شما رو به حریف هاتون ترجیح داده و با شما تعامل می کنن: یعنی چه که با شما تعامل می کنن؟ اونا اگه بخوان از شما خریدی بکننن، با سایت شما تعامل دارن، یا در صورت نیاز ممکنه با بخش پشتیبانی شما صحبت کنن و بعد از محصول یا خدمات شما استفاده می کنن.

بعد از این که همه این کارا انجام شد، مشتری یه تصویر پایانی از شما داره، تصویری که همه این تجربه ها رو یه جا جمع کرده و یعنی، مشتری شما رو با این تصویر خواهد شناخت. دقیقا همین تصویره که ما به اون “برند” می بگیم! تصویر ذهنی که مشتری از شما داره و این تصویر در خریدهای بعدی یا وقتی که مشتری بخواد در مورد شما با شخص دیگری صحبت کنه، تاثیر بسیار زیادی داره!

تک تک تعاملایی که مشتری با شما و بخشای جور واجور مجموعه شما داره به معنی یه داستان واسه اون هستن. اگه مشتری احساس کنه که اجناس یا خدمات شما جدید و نوآورانه هستن، این ویژگیا تو ذهن کاربر بخشی از برند شما می شن. یا مثلا اگه بسته بندی اجناس تون به شکل خاصی قشنگتر و ظریف باشه، تصویری که از برند شما تو ذهن کاربر به وجود میاد تصویری قشنگتر و با ظرافت میشه. اما این سکه دو رو داره! یعنی اگه از طرف دیگه اجناس یا خدمات شما ضعیف باشن دقیقا همین تصویر از برند شما تو ذهن کاربر ایجاد می شه!

هر تعامل یه پیام می فرستد!

از این تابلو راهنماهایی که هر بخشش به یه سمت اشاره داره دیدین؟ اگه بخواین بحث برندینگ رو راحت تر فهمیده باشین می تونیم از این تابلوها استفاده کنیم. هر تعاملی که مشتری با شما داره به معنی یه فلشه، فلشی که به یه سمت خاص اشاره داره و پیامش با بقیه فلشا فرق داره.

مثلا، محصولِ شما (که یکی از بزرگ ترین تعاملات مشتری با شماس) ممکنه این پیام رو به مشتری بده که شما مبتکر و خلاق هستین (شاید محصولی ارائه دادین که در بازار کم نظیره)؛ هم اینکه یکی دیگه از فلشای شرکت تون (مثلا بسته بندی زیبای محصولتان) این پیام رو به مشتری میده که شما مجموعه ای ظریف و خوش سلیقه هستین. اما این وسط فرض کنین یه فلش دیگه هم هست که مثل بقیه فلشا پیام مثبتی نداره: مثلا یکی از اعضای تیم پشتیبانی یا روابط عمومی تون با لحن بدی با مشتری حرف زده و فلشش به سمت دیگه ایه! به هر حال اینم جزئی از تعاملاتیه که مشتری با شما داشته و نمی تونین اونو خط بزنین. حالا اگه همه این موارد رو کنار همدیگه گذاشته و یه جمع بندی پایانی بکنین، تصویری که از اون به دست میاد تصویریه که مشتریان از برند شما دارن!

الان میتونم بگم که بحث برند تا حدی واسه شما کالبد شکافی شد چون می دونین که برند شما یه سری از پیام هاست که به ذهن مخاطب میفرستید. حالا دیگه از این به بعدش باید واسه شما راحت تر باشه چون قلق کار دستتون اومده. فقط کافیه که همه تعاملاتی که کاربر با شما داره رو بررسی کرده و تلاش کنین بهترین تجربه رو به اون بدین. از این روش می تونین به یه برند شیک و قوی تو ذهن کاربران تبدیل شید!

دو مطالعه موردی: دنیای دیزنی و فروشگاه های کوروش

بیایید به یه مثال باحال نگاه کنیم: دنیای دیزنی! هممون کم و بیش اسم این دنیای عجیب رو شنیده ایم و یا دست کم والت دیزنی رو می شناسیم. شاید خودتون هم می دونین که دیزنی لند یکی از محبوب ترین مجموعه های تفریحی در آمریکا و سراسر دنیاست. حالا بیایید در مورد برند اینجور مجموعه بزرگ و جهانی صحبت کنیم. برندی که خودِ دیزنی لند واسه خودش تعریف کرده “عیاشی و خوشگذرونی جادویی خانوادگی” است! به نظر جذاب و وسوسه انگیز می ‍آید، نه؟

به نظر شما دیزنی لند واسه این که تعاملاتی با مشتریان بسازه تا بتونه این پیام رو تو ذهن اون‎ها تقویت کنه، چه کاری انجام میده؟ اولین و مهمترین نمونه اون، فیلمایی هستن که ممکنه بخشی از شیرین ترین خاطرات شما باشن. مثلا دزدان دریایی کارایب! به نظر شما چقدر تصویر برند دیزنی در این فیلم هست؟ البته فقط این یه مورد نیس. ببسیاری از انیمیشنایی که کودکان در سراسر جهان با اونا خاطره دارن (و حتی الان بعضی بزرگسالا هم دزدکی نگاه می کنن) بخشی از تصویر برند دیزنی هستن: سیندرلا، زیبای خوابیده، سفید برفی، آلیس در سرزمین عجایب، پینوکیو و … همه بخشی از این تصویر هستن.

اما دیزنی فقط به ساخت فیلم و انیمیشن اکتفا نکرده چون می دونه که راه های بهتری هم واسه ایجاد یه تصویر خوب از خودش هست. چه راه هایی؟ تعامل مستقیم! اگه به یکی از شعبه ای پارکای دیزنی سفر کنین می ببینن که در این پارکا یه سری بازیگر وجود دارن. این بازیگرها مثل شخصیتای فانتزی داستانای دیزنی لباس می پوشند و همیشه با خوشرویی و شوخ طبعی، حاضرن که با شما یا بچهاتون بازی کرده و یا حرف بزنن.

به مواردی که تا الان در موردشون حرف زدیم دقت کردین؟ ساخت فیلم، ساخت پارک، قرار دادن شخصیتایی مشابه شخصیتای فانتزی در پارکا، ایجاد تعامل بین مردم و این شخصیتا و ده ها خدمات و نوآوریای دیگه… هر کدوم از این موارد می تونن به تنهایی نمایانگر برند دیزنی باشن؟ شک نداشته باشین نه! ولی وقتی که این مسائل همه مثل تیکهای پازل کنار هم قرار گرفته و پیام خودشون رو به بهترین شکل ممکن به مشتری می رسونن، در آخر یه تصویر کلی و پایانی از این پازل به دست میاد که ما به اون برند یا هویت برند می بگیم!

دیگه دیزنی بسه! با هر کلمه ای که در مورد دیزنی مینویسم خیلی افسوس میخورم چون خودم به عنوان یه آدم بالغ خیلی دوست دارم کاپیتان جک اسپارو رو ببینم (جک اسپارو شخصیت اصلی در داستانای دزدان دریایی کارایبه که نقشش رو جانی دپِ عزیز بازی کرده). حالا بیایید به یه نمونه ایرونی هم نگاه کنیم: فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش!

بیایید کمی هم در مورد برند کوروش حرف بزنیم. می دونین که کوروش در سال ۱۳۸۸ واسه اولین بار تاسیس شده و از همون اول هم با یه هدف وارد این بازار شده: فروشگاه تخفیف محور! درسته که همیشه در خیلی از خریدها میشه تخفیف داشت اما دیگه تحفیف گرفتن در مواد غذایی و روزانه که همه اونا قیمت ثابت روشون درج شده کمی دور از ذهن به نظر میامد. اگه تخفیفایی وجود داشت خیلی ناچیز بودن.

قیمت

ولی وقتی که کوروش کار خودشو شروع کرد واقعا میخواس که واسه رعایت حال همه خونواده ها، پیشنهادات خاصی بده تا همه بتونن کم و بیش نیازای روزانه خودشون رو تامین کنن. به نظر شما تصویر کلی که از کوروش الان در بین مردم هست با این تصویر برندی که خود کوروش دوست داره بسازه چقدر به هم نزدیک هستن؟ البته همیشه در اینجور اراده کردنایی، نظر و تجربه شخصی دخالت داره و حتی ممکنه که تجربه ای که شما از یه خرید یا حتی یه مسئول فروش در کوروش دارین خیلی روی تصمیم شما تاثیر داشته باشه ولی مطمئن باشین این تاثیر اصلا بیجا نیس. یادتون باشه ما گفتیم که همه اینا بخشی از برندینگ هستن!

اراده کردن

فروشگاه های زنجیره ای کوروش واسه اینکه بتونه این برند رو تو ذهن مشتریان خودش بسازه همیشه با پیشنهادهایی خاص وارد بازار می شه. دیگه احتیاجی به گفتن نیس و خودتون هم چندین بار دیده و یا شنیدین که کوروش واسه هر مناسبتی یه جشن تخفیف خاص برگزار می کنه و معمولا هم روی اجناسی بیشترین تخفیفای خودشو میذاره که در زندگی روزمره بیشتر از بقیه لازمه: اقلامی مانند روغن و برنج و …

به چه دلیل برندینگ مهمه؟

همونطور که دیدید، فرق همه کسب و کارایی که تو یه زمینه مشترک مشغول فعالیت هستن، برندشونه و شکی نیس که برند خیلی واسه موفقیت در کار و کاسبی مهمه. بیایید در این قسمت به چند مورد از اهمیتای برندیگ واسه کار و کاسبی نگاهی بندازیم.

ارزشا چیجوری دنیای برندینگ شما رو زیر و رو می کنن؟

برند شما رو شناخته تر می کنه!

اولین و مهم ترین دلیلی که برند نقشی حیاتی در کار و کاسبی شما اجرا می کنه اینه که شما با هر اسمی که در بازار کار و کاسبی شناخته شید، چه اسم خوب و چه اسم بد، این اسمتون واقعا بخشی از برند شماس. یعنی اگه روی برند خودتون خوب کار کنین شک نداشته باشین با یه وجهه حرفه ای و محبوب بین مشتریان و رقبای خودتون شناخته میشین.

درسته که در اول این مقاله من گفتم که برند یه لوگو یا یه نماد نیس ولی این رو هم بدونین که لوگوی شمام بخش بزرگی از برند شماس و حتما باید در انتخاب لوگو حواستون باشه چون به هر حال لوگو دقیقا مثل عکسیه که شما در شناسنامه خودتون دارین. خیلی از ماا با قیافه ای که در اون عکس داریم خیلی فرق داریم ولی وجودیت رسمی مون با همون عکسه! پیشنهادی که من به شما دارم اینه که تلاش کنین لوگویی واسه برند خودتون طراحی و انتخاب کنین که ویژگیای خاصی داشته و یعنی، خیلی سریع و راحت تو ذهن کاربران بمونه.

(بهتره به جای به کار گیری سایتایی که اجازه میدن به صورت آنلاین لوگوی خودتون رو بسازین استفاده نکنین چون این سایتا فقط یه سری گزینه های محدود به شما میدن و اونطور که باید نمی تونین خلاقیت به خرج بدین.)

خلاقیت

برند سهم بازار شما رو بیشتر می کنه!

خودتون رو جای یه مشتری بذارین که می خواد با یه شرکت تو یه زمینه همکاری کرده و سرمایه اش رو اونجا صرف کنه. شما خودتون اگه بودین از بین برنده هایی که در این مورد وجود داشتن کدوم رو انتخاب می کردین؟ طبیعتا یکی از بزرگترین معیارها در این مورد اینه که هر کدوم از این برنده ها جقدر شناخته شدن و چقدر میشه به اونا اطمینان کرد.

اگه در روند برندینگ شما کارکرد خوبی داشته و بتونین تصویر خوبی از خودتون ارائه بدین مطمئن باشین این کار نه فقط باعث میشه که مشتری هاتون به شما وفادار مونده و رابطه شون رو با شما حفظ کنن بلکه باعث جذب مشتریا و سرمایه های جدیدی هم میشین.

برند خوب باعث رضایت کارمندان می شه!

دیگه احتیاجی به گفتن نیس و خودتون هم می دونین که تعامل داشتن با یه برند قوی چقدر میتونه رضایت مشتری رو زیاد کنه. جالبه که تصویر برند شما حتی روی کارمندان شمام تاثیر داره! وقتی که افراد واسه برندی کار میکنن که در مورد کار و کاسبی خودش جزو برنده های قویه، احساس رضایت و افتخار بیشتری به اونا دست میده. هم اینکه به کار گیری لوگو و برندتون در محیط کاری تون می تونه تا حد زیادی احساس تعلق در کارمندان شما بسازه؛ یعنی کارمندان خودشون رو واسه برند شما می دونن (و حتی اونو برند خودشون هم می دونن!) اینم طبیعتا تاثیر زیادی در رضایت شغلی اونا و کیفیت کاری اونا داره!

قصه برند هم فعلا به سر رسید دیگه…!

چیزی که در مورد برند در این مقاله خوندین شاید با مطالبی که قبلا در منابع دیگه خوندنین و با مطالبی که ممکنه بعدا بخونین کمی فرق داشت. به نظر من هر چقدر هم که نگاهمون به یه مسئله عمیق باشه، اگه این نگاه نتونه وجهه جدیدی از این موضوع رو کشف کنه خیلی به درد بخور نیس. به هر حال اطلاعاتی که در مورد اینجور مواردی به دست می بیارین (مثل برند و شکلای جور واجور بازاریابی و کلا هر چیزی که مربوط به کار و کاسبی شما باشه) در آخر قراره ابزاری واسه رسوندن شما به هدف باشن. اگه زیادتر از اندازه وارد جزئیات شید ممکنه کمی سردرگم شید و اگه به اندازه کافی اطلاعات و جزئیات نداشته باشین ممکنه مرتکب اشتباهاتی شید که جبرانشان براتون هزینه زیادی داشته باشه.

البته این مطلب تموم اون چیزی که میخواستیم در مورد برند بگیم نیس و در در آینده نه خیلی دور ممکنه مطالب بیشتری و به درد بخورتری هم از این موضوع در اختیار شما دوستان عزیزمون قرار بدیم. ولی تا اون موقع اگه نظری در مورد همین مطلب دارین و یا سوالی ذهنتون رو درگیر کرده، یه کامنت بذارین. منتظریم 🙂

موضوع مرتبطبازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

 

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

بابک خدادوست

شاعرای شکست خورده نویسنده میشن و نویسنده های ناموفق تلاش میکنن محتوای خوبی بنویسن!
منم یه چی بین نویسنده تقریبا موفق و محتوا نویس موفق هستم.

پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۶: دوران پس از دیجیتال

دیجیتال

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیجوری دنیای تبلیغات رو از این رو به اونو کرده؟

کامل ترین راهنمای افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه الکسا

بازدید سایت

چیجوری خطاهای گوگل وبمستر Crawl Errors رو رفع کنیم؟

Share this post

Post navigation

You might be interested in...