اولویت بندی و تمرکز کلید موفقیت شغلی

در این دوران بسیاری سخت تلاش می کنن تا بهترین کارکرد خود رو نمایش بدن اما فقط بعضی از این افراد کارکرد فوق العاده ای دارن و به موفقیت دست پیدا میکنن. در این مطلب با بررسی و بررسی همین افراد موفق میفهمیم که این افراد در دو زمینه اولویت بندی و تمرکز بسیار عالی عمل کردن که همین امر باعث شده کارایی عجیب و منحصر به فرد بکنن. اولویت بندی و تمرکز کلید موفقیت شغلی و ویژگیایی هستن که می تونن فعالیت افراد رو هدف دار و پربازده کنن.

بعضی مواقع انگار ساعته ها کار بدون بهره بردن از این دو توانایی نمی تونه به اندازه یه ساعت کار با به کار بستن این دو ویژگی، بازده ای به درد بخور داشته باشه.

دیده شده که خیلی از کارمندان وقت زیادی صرف کار و تلاش می کنن، سفرا و جلسات زیادی می ذارن و مجبور می شن واسه مدیریت همه کاغذبازی هاشون، تموم اوقات فراغتشون رو هم صرف کار کنن. از طرف دیگه عده کمی از افراد با اینکه همیشه زمان کمتری رو صرف کار کرده و وقتشون رو به خونواده و تفریحات اختصاص میدن، بازم مورد توجه مثبت مدیرانشون قرار گرفته و تشویق می شن. دسته دوم تلاش می کنن فعالیتا رو اولویت بندی کرده، به سراغ مهمترین وظیفه رفته و تموم تمرکزشون رو متوجه اون مطلب می کنن.

رسیدن به این دو توانایی نیازمند پیدا کردن اشتباه در روند فعلی، اصلاح اون، بهبود کارکرد و هم اینکه تلاش در این مورده . همه می تونن با بررسی کارکرد خود، هر زمان شروع به یادگیری این دو مهارت مهم کنن. روند رسیدن به موفقیت با به کار گیری اولویت بندی و تمرکز به توضیح ذیله:

سرفصل محتوا

  • هزاران کار انجام می دین و به هیچ جا نمیرسید
  • افراد موفق می دونن چیجوری فعالیت هاشون رو اولویت بندی کرده و روی اونا تمرکز کنن
  • اولویت بندی، تمرکز، تکرار
  • هدفا و بینش خود رو مشخص کنین
  • فعالیتای روزانه خود رو هم جهت با اهدافتون انجام بدین
  • تموم حواس پرتیا رو کنار گذاشته و روی فعالیتتون تمرکز کنین

هزاران کار انجام می دین و به هیچ جا نمیرسید

هممون وقتی حس کردیم که با سرعت و فشار بالایی کار می کنیم اما پیشرفت عجیب ای نداریم. در این زمان باید به این مطلب توجه کنیم که همه تفکرات خودمون رو متوجه کار ساختیم یا هر چیز کوچیکی مثل شبکه های اجتماعی یا ویدیوهای اینترنتی می تونن حواسمون رو پرت کنن؟

درسته که حجم خیلی از اطلاعات به درد بخور در شبکه های اجتماعی هست و بعضی بهتر می دونن واسه عقب نماندن از اتفاقات و تکنولوژی روز، شبکه های اجتماعی رو دنبال کنن اما در این زمان اونا می تونن بازده خوبی داشته و در فعالیت شغلی شون موفق باشن؟

وقتی که ما فکر می کنیم بازده کمی داریم دقیقا همین اتفاق میفته. این ایده که آدم می تونه هزار فعالیت بکنه و در همه اونا موفق باشه، تفکر اشتباهیه. در واقع بدین شکل ما تمرکز خودمون رو از دست داده و انرژی خود رو به چندین قسمت تقسیم می کنیم. در این صورت هیچ وقت قادر نخوایم بود کارکرد شایان توجهی تو یه فعالیت به خصوص نشون بدیم.

افراد موفق می دونن چیجوری فعالیت هاشون رو اولویت بندی کرده و روی اونا تمرکز کنن

همه این افراد می تونن با قرار گرفتن در برابر وظایف روزانه خود در کار، روند مناسبی در پیش بگیرن. اونا مهمترین کار رو انتخاب کرده و تموم تمرکزشون رو متوجه همون می کنن. درسته که این روش بسیار ساده و منطقی به نظر می رسه اما تعداد کمی هستن که می تونن این دو مهارت رو به طور کامل به کار بسته و موفق عمل کنن. پس از یه مدت افراد یا نمی تونن به طور مرتب از اولویت بندی و تمرکز بهره ببرن یا با به کار گیری این دومشخصه، موفق شدن رو تبدیل به یه عادت همیشگی می کنن.

اولویت بندی، تمرکز، تکرار

اولین قدم واسه بهرمندی از دو ویژگی اولویت بندی و تمرکز اینه که بتونیم مهمترین فعالیت رو به درستی تشخیص داده و در سریعترین زمان ممکن اونو به انجام برسونیم. در این صورت حتماً کارایی که اهمیتی بالایی ندارن باقی می مانند و باید در اسرع وقت انجام پذیرن.

اتفاق عجیب اینه که اگه کارای ساده و سریع که اهمیتی ندارن رو زودتر انجام بدیم، اون وقت نمیرسیم که فعالیتای بسیار مهم رو به اتمام برسونیم. با این حال اگه اول فعالیتای مهم رو انجام بدیم حتماً زمان کافی واسه انجام همه کارا پیدا می کنیم. حال اگه چند کار کوچیک و غیر لازم انجام نشده بمونه بسیار بهتره از وقتی که که هیچ کار مهمی صورت قبول نکنه.

هدفا و بینش خود رو مشخص کنین

تلاش کنین مهمترین اهداف خود رو روی کاغذ بنویسین. احتیاجی نیس که اهداف کل زندگی یا ۵ ساله شما باشن و تنها ۳ هدف اصلیتون کافیه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین این اهداف باید پروژه هایی مشخص و قابل اندازه گیری باشن تا بتونین درصد پیشرفتتون رو در اونا بررسی کنین. اگه بیشتر از ۳ اولویت دارین، یه جای کار می لنگد. اون هدف اضافی رو پیدا کرده، خط زده و اونو به فراموشی بسپارین تا بیشتر از این موفقیتتون به تعویق نیفتد.

فعالیتای روزانه خود رو هم جهت با اهدافتون انجام بدین

با مشخص کردن اهداف اصلی زندگیتون و بررسی اونا می تونین یه لیست فعالیت روزانه درست کرده و در روز به انجام اونا بپردازید. لیستی بلند بالا جفت و جور نکنین، به جای اون تلاش کنین تعداد کمی انتخاب کرده تا همه اونا رو صددرصد انجام بدین چون که بهتره لیست رو طوری تنظیم کنین تا بتونین به همه موارد گفته شده عمل کنین و چیزی واسه روز بعد باقی نذارین .

تموم حواس پرتیا رو کنار گذاشته و روی فعالیتتون تمرکز کنین

حالا همه مراحل رو گذرونده اید و مهمترین فعالیت خود رو انتخاب کردین. زمان اون رسیده که کاملً تمرکزتون رو به کار خود معطوف کرده و همه حواس پرتیا رو ندیده بگیرین. خیلی مهمه که واقع گرایانه اندازه فعالیت روزانه خود رو تخمین بزنین مثلا شما از روز اول ً قادر نیستین بازدهی بالایی داشته باشین.

رسیدن به این دو مهارت زمان می خواد و یکم زمان میبره که شما بتونین تمرکزتون رو حفظ کرده و حواس پرتیا رو نایدیده بگیرین. اگه شما هر روز تلاش کنین هم جهت با اهداف خود حرکت کرده و بهترین کارکرد خود رو داشته باشین، حتماً بعد از چند هفته می بینین که چه تاثیر خیلی عجیبی در فعالیت شما ایجاد شده.

منبع: دیجیاتو