40 تا 50 درصد متن آموزشي از طريق استاد و بقيه درس از طريق همكاري و ارتباط مستمر دانشجويان تعيين و تدوين مي‌شود. در برخي تعاريف آموزش الكترونيكي به سه دسته اصلي شامل: يادگيري شخصي، يادگيري جمعي و كلاسهاي مجازي تقسيم شده است:
يادگيري شخصي: در يادگيري شخصي، فرد رشته مورد علاقه خود را انتخاب و در اينترنت به جستجو و تحقيق در باره آن مي‌پردازد.
يادگيري جمعي: در يادگيري جمعي نيز سعي بر استفاده از ابزارهاي مختلفي چون سالنهاي تبادل نظر و گفتگوي اينترنتي است. دانشجويان به طور همزمان در اينترنت حضور يافته و در مورد موضوعات درسي و يا تمرينها و تحقيقات ارايه شده از طرف استاد به بحث و تبادل نظر مي‌پردازند.
كلاسهاي مجازي: از كلاسهاي مجازي به عنوان بهترين و موثرين شيوه آموزش الكترونيكي نام برده شده است. در اين روش معلم و شاگرد تصوير يكديگر را رويت و تبادل نظر مي‌كنند.
مزاياي آموزش الكترونيكي: مزاياي آموزش الكترونيكي با توجه به افزايش قابليت‌هاي آن ارتقاء مي‌يابد ولي بطور كلي مي‌توان به اهم موارد آن اشاره كرد:
1- پويايي دانشجويان در حين آموزش و ترغيب به امر پژوهش و در واقع ادغام امور آموزشي و پژوهشي در يكديگر در حين فراگيري.
2- حذف مشكل استاد محوري.
3- حذف فاصله و بُعد مكان و قابل دسترس بودن اطلاعات تمامي رشته‌هاي علمي در حداقل زمان ممكن و در هر نقطه .
4- عدم اختصاص مطالب آموزشي به قشر خاصي و امكان استفاده عموم افراد اعم از بيكار، شاغل و..
5- صرفه جويي در زمان و هزينه.
6- افزايش نيروي انساني مجرب و همگام با فناوري روز.
گفتني است، در مقابل مزاياي اين روش يك ايراد نيز توسط بعضي كارشناسان مطرح شده، ارتباطات اجتماعي كمتر دانشجويان در حين تحصيل است (اعرابي و مورعي، 1382: 46).
2-2-2-8-تجارت الكترونيكي
تجارت الكترونيكي به عنوان يكي از مباحث مهم فناوري اطلاعات و ارتباطات مورد تاكيد كارشناسان بوده و با سرعت در حال جايگزين شدن تجارت سنتي است و بسياري از كشورها بهره‌مندي از آن را سرلوحه استراتژيهاي بازرگاني خود قرار داده‌اند. خريد و فروش و تبادل هر گونه كالا، خدمات و يا اطلاعات از طريق شبكه‌هاي رايانه‌اي يا انجام مبادلات تجاري در يك قالب الكترونيكي،‌‌ از تعاريفي است كه براي تجارت الكترونيكي بيان شده است. در كل نظام داد و ستد الكترونيكي اولين مشخصه آن سرعت، دقت، صحت، كنترل آمار و ارقام و استفاده صحيح از فرمهاي استاندارد مربوطه بسيار حائز اهميت مي‌باشد و براي تصحيح اشتباهات ثبتي فرصت كوتاه است. با اين وجود كارشناسان معتقدند كه به صرف وجود برخي خطرات نمي توان از كارايي بالا و دستاوردهاي مهم اقتصادي تجارت الكترونيكي چشم پوشيد و استفاده از آن را براي سود بردن از گردونه تجارت جهاني الزامي مي دانند و معتقدند استفاده از اين فناوري جديد نيازمند ايجاد بسترهاي فكري و فرهنگي براي پذيرش آن از طرف جامعه، رفع موانع حقوقي و قانوني و تامين پيش نيازهاي سخت افزاري و نرم افزاري است. گستره مزاياي تجارت الكترونيكي روز به روز افزايش مي‌يابد و هر سال سهم بيشتري از تجارت جهاني توسط تجارت الكترونيكي انجام مي‌شود. از اهم مزاياي تجارت الكترونيكي مي‌توان موارد زير را برشمرد: در خريد و فروش كالاها و ارايه خدمات فروش سهولت فراواني وجود دارد. مشتري از قدرت انتخاب بالايي برخوردار مي شود و مي‌تواند به فروشگاههاي مجازي زيادي سرزده كالاي مورد نظر خود را انتخاب كند. بين 21 تا 70 درصد در هزينه هاي مختلف فعاليتهاي تجاري از قبيل تهيه اسناد و فاكتورهاي خريد و فروش صرفه جويي مي‌شود. فواصل جغرافيايي حذف مي‌شود. لازم به ذكر است، به رغم مزايايي كه تا كنون براي همگاني شدن تجارت الكترونيكي عنوان شده، خطراتي نيز در اين شيوه داد و ستد نوين وجود دارد كه دزدي الكترونيكي يكي از آنهاست، بگونه‌اي كه رمزهاي نقل و انتقال وجوه يا كالاها، شناخته شده و از حسابي به حساب ديگر منتقل شود. گرچه تدابير مختلفي به كار رفته و كنترلهاي متعددي در مراحل مختلف به عمل آمده تا در حد قابل قبولي نظام تجارت الكترونيكي اطمينان بخش باشد (حتي، برخي موسسات و شركتهاي بيمه‌اي اقدام به بيمه كردن خطرات دستبردهاي رايانه‌اي كرده‌اند)، لهذا گهگاه گزارشهايي در خصوص بروز تخلفات، و سرقتهاي الكترونيكي داده مي‌شود كه كارشناسان و متخصصين امور تجارت الكترونيكي با برپايي همايشهاي بين‌المللي و نشستهاي تخصصي درصدد بوده‌اند كه با اعمال شيوه‌هاي نوين و اطمينان بخش مانند تمهيد حصول اطمينان در امضاهاي الكترونيكي و روشهاي ديگر از بروز تخلفات جلوگيري به عمل آورند(جنسن، 2014: 44).
2-2-2-9-تأثيرات فناوري اطلاعات بر زندگي
اينترنت، زندگي ما و شيوه هاي برقراري ارتباط با ديگران را دگرگون كرده است. به طور اساسي، اينترنت همه جنبه هاي جامعه انساني را كم و بيش تغيير داده است‌. در سالهاي اخير، اهميت اينترنت و فناوري اطلاعات – هم در فضاي تجاري و هم در فضاي خصوصي- به طور قابل ملاحظه اي افزايش يافته است (‌به ويژه با افزايش كاربران اينترنتي و افزايش خدمات اينترنت). بدون شك، كاركنان سازمان و محيط كاريشان، از نظر طراحي شغل،‌ شرايط كار و بسياري چيزهاي ديگر تحت تاثير اينترنت و فناوري اطلاعات قرار گرفته است. از آنجا كه – در محيط تجارت امروزي‌- افراد و دانش آنها به عنوان حياتي‌ترين دارايي سازمان محسوب مي شوند ،‌بديهي است كه هر شركتي بايد نسبت به آن با اطلاع و آماده پذيرش تغييرات جديد باشد‌. آگاهي و درك جهت گيريهاي جديد، نه فقط براي متخصصان فناوري اطلاعات لازم است ، بلكه مديران نيز مي بايست از آنها باخبر باشند. بيشترين تاثير اينترنت و فناوري اطلاعات بر قشر تحصيلكرده ، ‌ماهر و علاقه‌مند به موفقيت بوده است ، به ويژه افرادي از اين مجموعه كه به طور منظم با فناوري اطلاعات و ارتباطات سرو كار دارند. از آنجائي كه، افراد تحصيلكرده، ماهر و علاقه مند به موفقيت در موقعيتهاي مهم سلسله مراتب سازماني مشغول به كارند و بنابراين اثر بيشتري را بر موفقيت همه جانبه سازمان دارند ، ما نيز مي بايد توجه خود را بر اثر اينترنت روي اين گروه كاركنان متمركز كنيم (سرداري، 1392: 28).
2-2-2-10-کسب ‌و کار الکترونيکي
هنگامي که فناوري اطلاعات و ارتباطات در خريد و فروش يا تبادل محصولات و خدمات و نيز خدمت رساني به مشتريان، همياري با شرکاي تجاري و اداره تبادلات الکترونيکي در سازمان از طريق شبکه‌هاي رايانه‌اي شامل اينترنت به کار مي‌رود کسب و کار الکترونيکي نام مي‌گيرد. کسب و کار الکترونيک شرکت‌ها را قادر مي‌سازد تا فرآيندهاي داخلي و خارجي خود را بسيار کارآمدتر و انعطاف‌ پذيرتر به هم پيوند دهند، با تأمين‌کنندگان خود بسيار نزديک‌تر کار کنند و نيازها و انتظارات مشتريان خود را بهتر برآورده سازند، در کسب و کار الکترونيکي، فرايندهاي فيزيکي با فرايندهاي الکترونيکي جايگزين مي‌شوند. در اين نوع کسب‌وکار، تراکنش‌هاي زنجيره تأمين از راه رسانه‌هاي گوناگون الکترونيکي شامل بر EDI، e-mail، پايگاه داده‌هاي مشترک، دورنگار، CD، اينترنت، وب‌سايت و غيره انجام مي‌گيرد.فرآيندهاي کليدي کسب و کار که مي‌توانند از زير ساخت کسب و کار الکترونيک بهره ببرند از اين جمله‌اند :
1. توسعه محصول با همياري: سرعت ساخت محصولات را افزايش و هزينه‌ها را کاهش مي‌دهد؛
2. همياري در برنامه‌ريزي، پيش‌بيني و تأمين: فرآيندي که در آن، توليدکنندگان، توزيع‌کنندگان و خرده‌فروشان با هم کار مي‌کنند تا با کمک به اشتراک گذاردن اطلاعاتي که بر سطوح موجودي و جريان کالا اثر مي‌گذارد ارائه محصولات را برنامه‌ريزي و موجودي و توليد محصولات را پيش‌بيني و تأمين نمايند؛
3. سفارش‌دهي يکپارچه الکترونيک: شرکت‌ها فرآيند سفارش‌دهي يکپارچه الکترونيک و ديگر ابزارهاي تبادل برخط را براي افزايش کارايي در عمليات خريد خود به کار مي‌گيرند؛
4. عمليات و لجستيک: به اشتراک گذاردن داده‌هاي حياتي و به روز در حرکت کالاها از مواد اوليه گرفته تا مشتري نهايي.
برخي از سودمندي‌هاي کسب و کار الکترونيکي براي مديريت زنجيره تأمين به شرح زير است :
• صرفه جويي در هزينه و کاهش قيمت ناشي از هزينه‌هاي کمتر تراکنش‌ها (شامل بر صرفه جويي در نيروي کار و کاغذبازي)
• کاهش يا حذف نقش واسطه‌ها يا حتي خرده‌فروشان و بنابراين کاهش هزينه‌ه
• سرعت بخشيدن به پاسخگويي و تبادل در زنجيره تأمين در سفارش دهي و تحويل
• گزينه‌ها و اطلاعات بيشتر براي مشتريان
• گردآوري و تحليل حجم زيادي از داده‌هاي مشتريان و سلايق ايشان (محمدي، 1393: 89).
2-2-2-11-تبادل الکترونيک داده‌ها
تبادل الکترونيک داده‌ها (EDI) يک تبادل رايانه به رايانه مکاتبات تجاري است که در چارچوب استانداردي انجام مي‌شود که مؤسسه استانداردهاي ملي آمريکا و مؤسسه بين‌المللي استاندارد پايه‌گذاري کرده‌اند. شرکت‌هاي بزرگ در صنايع توليدي مثل خودروسازي و صنايع حمل و نقل از اين فناوري از دهه ?? ميلادي بهره‌برداري کرده‌اند. اين فناوري براي خودکار نمودن تبادلات اداري نظير فرستادن و دريافت سفارش‌ها، فاکتورها، برگه‌هاي حمل و تعويق سفارش مورد استفاده قرار مي‌گيرد. امروزه با استفاده از اينترنت و رايانه‌هاي شخصي، هزينه اين فناوري بسيار کاهش يافته و به صرفه شده است. از EDI مي‌توان در کاهش اثر شلاقي يا حذف آن بهره برد. چون اعضاي زنجيره تأمين مي‌توانند داده‌هاي تقاضا را در زمان ايجاد، باهم به اشتراک بگذارند و بنابراين پيش‌بيني‌هاي درست‌تري از تقاضا داشته باشند. اين امر مي‌تواند ابهامي را که در حلقه‌هاي بالادستي زنجيره تأمين رو به افزايش دارد، کاهش دهد. فناوري XML براي انتقال داده‌ها در چارچوب‌هاي انعطاف‌پذير ميان رايانه‌ها و ميان رايانه‌ها و انسان‌ها توسعه يافته است. درحالي‌که EDI داده‌هاي ثابت و از پيش تعيين شده را براي تبادل به کار مي‌برد، XML قابل گسترش بوده و مي‌توان آن را براي تبادل داده‌هاي متنوع بين رايانه‌هاي مختلف به کار برد. به تازگي ترکيبي از EDI و XML براي برآوردن نيازهاي شرکت‌هاي عضو در زنجيره‌هاي تأمين مختلف در حال تکامل است. در آينده با گسترش استانداردهاي XML اين فناوري EDI را در بر خواهد گرفت و امکان برقراري ارتباطات بسيار انعطاف‌پذيرتري را با حداقل محدوديت و مشابه زبان انسان در زنجيره تأمين ممکن خواهد ساخت. هدف اين زنجيره تأمين هماهنگي عمليات عرضه به صورت روزانه خواهد بود(اتابکي و مظفري، 1393: 89).
2-2-2-12-تجارت الکترونيکي
هيچ فناوري جديدي نبوده است که بتواند به اندازه اينترنت بر مديريت زنجيره تأمين و در کل بر کسب و کار اثر بگذارد. تجارت الکترونيکي که به عنوان زير مجموعه‌اي از کسب و کار الکترونيکي به مبادله کالا و خدمات از طريق اينترنت مي‌پردازد با تکيه بر اين فناوري، مرزهاي جغرافيايي را محو نموده و شرکت‌ها را قادر ساخته تا به مشتريان و تأمين‌کنندگاني در سراسر دنيا دست يابند که در گذشته غير ممکن بود. از طرفي اينترنت باعث شده تا خريداران بتوانند با بهترين تأمين‌کنندگان در سراسر دنيا ارتباط برقرار نمايند و از اين رو به کيفيت بالاتر و هزينه کمتر در تأمين دست يابند. ماهيت تجارت الکترونيکي ماهيتي مبادله‌اي است بنابراين در دو طرف مبادله بايد دو قلم حاضر بوده و براي انجام مبادله ذي‌نفع باشند. از اين‌رو انواع تبادلات در تجارت الکترونيک را مي‌توان به صورت زير طبقه‌بندي کرد:
• کسب و کار به کسب و کار (B2B): در تبادلات کسب و کار به کسب و کار، هم فروشنده و هم خريدار سازمان‌هاي تجاري هستند. بيشتر حجم تجارت الکترونيک از اين گونه است.
• همياري تجاري (c-commerce): در همياري تجاري شرکاي

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید