سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه اثربخشی رسانه های تبلیغاتی بر اساس مدل آیدا در شرکت نادری لاهیجان

قسمتی از متن پایان نامه :

دو تئوری درمورد اثربخشی تبلیغات

2-3-1- تئوری اول

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

جان فیلیپ جونز-  معروف به تئوری قوی

مسئله: آیا تبلیغات در کوتاه مدت تاثیر مشخصی بر رفتار خرید مصرف کننده دارد؟

جونز برای این تحقیقات از روش «منبع واحد» بهره گیری نمود. این روش اولین­بار در سال 1966 در انگلستان  توسط کالین مک دونالد[1] بهره گیری گردید. فروش یک کالا وابسته به متغیرهای بسیار زیادی می باشد. مانند این متغیرها می توان خصوصیات کالای رقیب ، اندازه رضایت مصرف کننده از خرید آن کالا، مقدار تبلیغات برای آن کالا، قیمت، روش توزیع آن، فعالیت رقباء و … را ذکر نمود.

 

Y=f(x1,x2x3,…,xn)

اندازه فروش = Y

اندازه تبلیغات = X1

و دیگر ایکس­ها متغیرهایی از قبیل قدیمی یا جدید بودن نام کالا، روش توزیع، اندازه اهمیت تبلیغات برای کالا و … که همه آنها در این پژوهش ثابت فرض شدند.

روش منبع واحد تمامی داده­ها را در مقطع زمانی مشخص و از افراد مشخص بدست می­آورد. در این روش تنها متغیری که مورد مطالعه واقع می­گردد، اندازه تبلیغات برای کالائی خاص می باشد که بر روی مصرف کننده خاص انجام می­گردد و اندازه خرید همان مصرف کننده پس از معروض قرار گرفتن در دامنه آن تبلیغات در مدت کوتاه اندازه گیری می­گردد. کالاهائی که در این پژوهش مورد انتخاب واقع شدند کالاهائی بودند که به سرعت مورد مصرف واقع می­شوند و مجدداً خریداری می­گردند که به آنها اصطلاحاً کالاهای مصرفی کم دوام[2] می­گویند، مانند محصولات لبنی برای صبحانه .

تفاوت اندازه فروش بین کالاهائی که برایشان تبلیغات انجام شده بود و کالاهائی که برایشان هیچ تبلیغی صورت نگرفته بود در عرض مدت هفت روز اندازه گیری گردید.

یعنی این پژوهش مبتنی بر « قدرت کوتاه مدت تبلیغات[3]» بود.

تفاوتی که تحقیقات جونز با مک دانلد داشت در این بود که اندازه نمونه­گیری وسیع­تر بود. مک دانلد در 13 هفته بر روی 9 دسته کالا پژوهش خود را انجام داده بود اما جونز در 52 هفته و بر روی 12 دسته  کالا پژوهش کرده بود.

نتیجه­ای که جونز بدست آورد این بود که افزایش تبلیغات در کوتاه مدت باعث افزایش فروش می­گردد.

همچنین نظاره نمود که این افزایش برای تمامی کالاها صادق نیست و قسمتی از آنها از این افزایش فروش هیچ نصیبی نبردند. پس اگر تبلیغی برای نوعی از کالاهای بی­دوام در کوتاه مدت باعث افزایش فروش نگردد در درازمدت هم اثرگذار نخواهد بود.

افزایش فروش در اثر تبلیغات، وابسته به متغیرهای دیگری نیز هست مانند جدید یا قدیمی بودن نام تجاری کالا، طبقه­بندی­ای که کالا در آن قرار می­گیرد، درجه اهمیت کالا در زندگی مصرف کنندگان، اهمیت تبلیغات در رقابت با کالاهای دیگر و به گونه اختصار بسیاری از عوامل دیگر که در اختیار آژانس­های تبلیغاتی نیستند[4].

[1] Colin McDonald

[2] fmcg

[3] Short-Term Advertising Strength:(STAS(

[4] Aksoy ,Atilla (2005), ‘Yeni Reklamcilik’ , Istanbul Bilgi Universitesi,96

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

  • اهداف پژوهش:

1-4-1- هدف اصلی: هدف اصلی از این پژوهش سنجش اثربخشی رسانه های تبلیغاتی بر اساس مدل آیدا در شرکت نادری لاهیجان می باشد.

1-4-2- هدف فرعی: هدف فرعی سنجش اثربخشی رسانه­های تبلیغاتی (رادیو، تلویزیون، روزنامه­ها، بیلبوردهای تبلیغاتی و تبلیغات زبان به زبان) بر اساس مدل آیدا (آگاهی، علاقه به محصول، ایجاد تمایل به خرید و اقدام به خرید)[1] در شرکت نادری لاهیجان می­باشد.

[1] Priyanka Rawal. Ms. (2013) AIDA Marketing Communication Model: Stimulating a purchase decision in the minds of the consumers through a linear progression of steps. IRC’S INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTIDISCIPLINARY RESEARCH IN SOCIAL & MANAGEMENT SCIENCES. P5

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه اثربخشی رسانه های تبلیغاتی بر اساس مدل آیدا در شرکت نادری لاهیجان  با فرمت ورد