چاپ هاي سنتي به حساب مي آيد مانند چاپ قلمکار و چاپ کلاقه اي (باتيک).
2-8-1-6-نمد مالي:
انواع مصنوعاتي که بر اثر درگيري و متراکم کردن پشم و کرک در شرايط فني مناسب از طريق ورز دادن تهيه مي شود، جزء گروه نمد مالي است. نظير کلاه نمدي، پالتو نمدي (کپنک)، نمد زير انداز و نمد پادري.
2-8-1-7-سفال گري و سراميک سازي:
به محصولاتي که با استفاده از گل رس و هم چنين گل حاصله از سنگ هاي کوارتز و کائولن به کمک دست و چرخ سفالگري ساخته و سپس پخته مي شود سفال و سراميک اطلاق مي شود. براي تکميل اشياء ساخته شده در نقاط مختلف کشور بر حسب سنت و رسوم اقدام به نقاشي، کنده کاري و يا ايجاد نقوش برجسته روي آن ها شده و از لعاب مناسب براي پوشش سطح اشياء استفاده مي شود. محصولات توليد شده اين گروه شامل انواع پارچ و ليوان، ظروف غذاخوري، گلدان و … است.
2-8-1-8-شيشه سازي:
محصولاتي را که از طريق شکل دادن مواد معدني ذوب شده در کوره نظير: سيليس، خرده شيشه و يا ترکيبي از اين دو و با استفاده از روش دميدن توسط لوله مخصوص و کاربرد ابزار دستي شامل انبر، قيچي و… حاصل مي شود شيشيه سازي مي نامند که شامل مراحل تکميلي و تزئيني ديگري نظير نقاشي و تراش هم مي شود.همچنين به شخصي که دراين حرفه مهارت دارد شيشه گر مي گويند.
2-8-1-9-توليد فرآورده هاي پوست و چرم:
محصولاتي که با استفاده از پوست و چرم دباغي شده به شيوه سنتي توليد مي شود نظير: پوستين، کلاه پوستي، چاروق، محصولات تکميلي چرمي (نظير تلفيق چرم با محصولات دستباف) جزء اين گروه است.
2-8-1-10-ساختن محصولات فلزي و آلياژ:
فرآورده هايي که به شيوه سنتي و با استفاده از ابزار دستي و انواع فلزات (مس، نقره، طلا و آهن) و انواع آلياژها (برنج و ورشو) توليد مي شود نظير: انواع ظروف خانگي، چاقو و قند شکن، قلم تراش، قفل و … جزء اين گروه است.
2-8-1-11-قلم زني، مشبک کاري و حکاکي روي فلزات و آلياژها:
(هنر-صنعتي) است که طي آن طرح ها و نقوش سنتي با استفاده از قلم، چکش و ساير ابزار دستي بر روي اشياء ساخته شده از فلز يا آلياژ شکل مي گيرد.
2-8-1-12-سنگ تراشي و حکاکي روي سنگ:
شامل مصنوعاتي مي شود که مواد اوليه اصلي آن را انواع سنگ ها، نظير فيروزه، سنگ مرمر، سنگ يشم، سنگ سياه، سنگ سفيد (آلاباستر) و … تشکيل مي دهد و به کمک ابزار و وسايل مختلف تراشيده يا حکاکي مي شود نظير: انواع ظروف، پايه چراغ، قاب عکس، انواع نگين و …
2-8-1-13-خراطي چوب:
خراطي شيوه اي از توليد محصولات چوبي است که طي آن توسط ابزار و وسايل مختلف و به طور عمده به وسيله دستگاه خراطي اشيايي نظير: انواع قليان، گهواره، پايه آباژور و ظروف مختلف ساخته و پرداخته مي شود.
2-8-1-14-ريزه کاري و نازک کاري چوب:
روشي از ساخت فرآورده هاي چوبي است که طي آن با وسايل نجاري نظير: اره، رنده، سوهان، مغار و .. قطعات کوچک چوبي آماده شده به صورت روکش بر روي بدنه چوبي چسبانده و تحت فشار شکل گرفته و از اين طريق انواع شکلات خوري، زيرسيگاري، قاب عکس و نظاير آن توليد و عرضه مي شود.
2-8-1-15-منبت کاري، کنده کاري و مشبک کاري چوب:
شيوه اي ديگر از توليد محصولات چوبي است که طي آن طرح ها و نقوش سنتي با استفاده از مغار، تيشه، اره و ساير ابزار نجاري بر روي چوب هاي مرغوب و با دوام شکل مي پذيرد.
2-8-1-16-حصيربافي:
منظور از حصير بافي که ضمناً بامبوبافي، مروار بافي، ترکه بافي، سبد بافي و چيغ بافي را نيز شامل مي شود، همان بافت رشته هاي حاصله از الياف سلولزي (گياهي) به کمک دست و ابزار ساده دستي است که طي آن محصولات مختلفي نظير: حصير زيرانداز، سفره حصيري، انواع سبد، انواع ظروف و… توليد و عرضه مي شود. در مورد چيغ بافي ذکر اين نکته ضروري است که افزون بر الياف گياهي ضمن بافت از نخ پشمي رنگ شده نيز براي ايجاد نقوش و طرح هاي سنتي استفاده مي شود.
2-8-1-17-خاتم سازي:
روشي از توليد فرآورده هاي چوبي است که طي آن با استفاده از روکش حاصله از به هم چسباندن قطعات کوچک فلزات، استخوان و انواع چوب در اشکال و طرح هاي سنتي (به طور عمده به صورت هندسي) و به کمک ابزار و وسايل مختلف، فرآورده هايي نظير: انواع قاب عکس، شکلات خوري، جاسيگاري، ميز، صندلي و … ساخته مي شود.
2-8-1-18-معرق کاري:
ترسيم طرح ها و نقش هاي سنتي بر روي زمينه چوبي، سراميک و سنگ و خالي کردن داخل خطوط طرح ها و پر کردن فضاي خالي شده به وسيله قطعات آماده شده چوبي، سراميک، فلزي، صدفي و سنگ را معرق کاري مي گويند.
2-8-1-19-کاشي سازي:
هنري است پرسابقه که طي آن انواع کاشي ها با استفاده از طرح ها و نقش هاي سنتي براي استفاده در ابنيه مذهبي و تاريخي از طريق قالب گيري گل رس، پختن آن در کوره و لعاب زني، نقاشي و پخت مجدد در کوره ساخته و پرداخته مي شود.
2-8-1-20-مليله کاري:
منظور ساخت اشياء مختلف نظير: سرويس چاي خوري، تنگ و همچنين برخي از زينت آلات با استفاده از مفتول هاي نقره، طلا و مس به کمک ابزار و وسايل ساده فلز کاري نظير: حديده، انبر، قيچي، کوره مخصوص و … است.
2-8-1-21-مينا کاري:
در اينجا مرادساخت بدنه فلزي، لعاب کاري، پخت، نقاشي و پخت مجدد اشياء در کوره است که تمامي اين مراحل به کمک ابزار و وسايل ساده و استفاده از طرح هاي اصيل و سنتي در مرحله نقاشي انجام مي پذيرد.
2-8-1-22-ساخت اشياء مستظرفه هنري:
در اينجا منظور ساخت اشياء و وسايل ظريفه اي است که در آن ها عامل هنر به مراتب بيش از فنون توليدي دخالت دارد و شامل نگارگري، نقاشي روي صدف، نقاشي روي چرم، لاکي روغني و تذهيب مي شود.
2-8-1-23-ساخت زينت آلات:
در اينجا مراد ساخت و توليد انواع جواهرات محلي و همچنين انواع زيورآلات و ديگر زينت آلات با استفاده از طلا، نقره و انواع آلياژها است.
2-8-1-24-ساخت ساير فرآورده هاي دستي:
منظور ساخت ساير محصولات دستي نظير: فيروزه نشاني (فيروزه کوبي)، طلا کوبي روي فولاد، انواع عروسک هاي محلي، تخت کشي گيوه (آجيده ولته اي) و… است که با ابزار و وسايل دستي و با استفاده از طرح هاي سنتي ساخته و پرداخته مي شود.(ياوري،نورماه،1386،14).
2-9- صنايع دستي وگردشگري
2-9-1- تاثير صنايع دستي در گردشگري
معمولاً سودآوري بخش صنايع‌دستي با توسعه‌ي صنعت گردشگري رابطه‌ي تنگاتنگ و مستقيم دارد و در بسياري موارد اين دو بخش مكمّل هم در توسعه‌ي اقتصاد جهاني هستند. مثلاً، هرچه صنعت گردشگري به رشد قابل توجهي برسد، بي‌ترديد درآمد حاصل از فروش محصولات صنايع‌دستي به همان نسبت رشد خوبي خواهد داشت (عليپور،مجنون،1391،6).
متخصصان و کارشناسان گردشگري و صنايع‌دستي در سراسر جهان عوامل زير را در تشويق گردشگران براي خريد صنايع‌دستي مؤثر دانسته‌اند:
بكارگيري الگوها و رنگهاي سنتي و نمادين که همواره در کانون توجه گردشگران مورد تأكيد قرار مي‌گيرند، افزايش کيفيت محصولات و افزايش دوام آنها، تنوع صنايع‌دستي و توسعه برنامه‌هاي کاربردهاي آن، توليد صنايع‌دستي با الهام از بناهاي تاريخي و نمادهاي هر کشور، بسته‌بندي مناسب صنايع‌دستي باتوجه به استانداردها به‌منظور اطمينان از حمل و نقل امن به مقصد نهايي، تسهيل حمل ونقل صنايع‌دستي و ارائه خدماتي از جمله بيمه، حمل و نقل و تحويل محصولات، تا اينكه گردشگران را براي خريد محصول مورد علاقه‌شان تشويق كند، تشكيل نمايشگاههاي فصلي و سالانه و همچنين نمايشگاههاي وانتي با هدف جذب گردشگران خاص براي فروش صنايع‌دستي .(ياوري1389،67).
امروزه توليد صنايع دستي که مزين به نقش،آثارتاريخي،باستاني ويادمانهاي ويژه هر کشور دردستور کارصنعتگران جهان قرار دارد وتلاش مي شود با قيمت هاي ارزان دراختيار گردشگران قرارگيرد.درعمل وتجربه ثابت شده است که هنرهاي صناعي يکي از عوامل موثر درجلب وجذب گردشگردرتمامي گرايش هاي ملي،منطقه اي وداخلي است وصنعت گردشگري مي تواند به رشد،توسعه وگسترش صنايع دستي وبهبود کيفيت آن کمک کند.برپايه اين اعتقاد وتجربيات حاصله تشکيلات صنايع دستي وگردشگري دربسياري ازکشورها درهم ادغام ويا دررابطه اي هماهنگ ومنسجم با هم ديده شده اند.(ياوري،1389،66).
2-9-1-1 -تاثيرگردشگري برصنايع دستي
درحال حاضر،گردشگري واقتصاد گردشگري به يکي ازارکان اصلي تجاري جهان تبديل شده است.درکنار گردشگري که نقش موثري درتوسعه ملي وتنوع بخشي به اقتصاد ملي ومنطقه اي دارد،صنايع دستي نيزمي تواند مکمل بعضي از جاذبه هاي تاريخي وگردشگري باشد.(ميرکتولي،مصدق،1389،1).
درتقسيم بندي قابليت ها وجاذبه هاي گردشگري،بويژه درعصرپست مدرنيته،هرچيزي مي تواند سوژه گردشگري قرارگيرد.اگرچه درتقسيم بندي کلي گردشگري رابه دوگروه عمده ،اکوتوريسم(طبيعت گردي) وتوريسم فرهنگي تقسيم مي کنند.ولي توريسم فرهنگي (بازديد ازگالري هاي هنري،جشنواره هاي هنري،غذاها ونوشيد ني ها،حرکات موزون محلي،اديان ومذاهب،صنايع دستي،لباس محلي و…است)انواع واقسام مختلفي دارد که صنايع دستي يکي ازنمونه ها وجاذبه هاي آن محسوب مي شود.بطوريکه امروزه دراغلب کشورهاي دنيا وازجمله ايران،صنايع دستي به واسطه ويژگيهاي مصرفي وتزئيني درکنارسايرجاذبه ها مورد توجه قرارگرفته است.
بسياري ازگردشگران علاقمند هستند تا آثارمختلف صنايع دستي مکان هاي مورد بازديد خود را که در واقع توليدات فرهنگي آن محل و ناحيه و کشور به حساب مي ايد خريداري کنند و به عنوان ارمغان سفر به استان يا کشورخودشان ببرند.
لذا صنايع دستي و صنعت گردشگري بر يکديگر اثرمتقابل دارند و مي توانند موجبات رشد و توسعه يکديگررا فراهم سازند .(اردستاني،1387،15).
بطوريکه بررسيها نشان مي دهد،با افزايش گردشگروتعداد آنها درآمد نواحي نيزافزايش مي يابد وبخشي ازاين افزايش درآمد درارتباط با صنايع دستي است که براي گردشگران داخلي وخارجي مصداق پيدا مي کند.
صنايع دستي به مثابه يک جا ذبه درتوسعه گردشگري محسوب مي شود.سکونتگا ههاي روستايي وعشايري متنوع درسراسرنواحي ساحلي ،جلگه اي،کوهپايه اي و کوهستاني موجب تنوع بخشي به انواع توليدات صنايع دستي شده است که اين توليدات براي گردشگران بسيارجاذب است.
گردشگران،با برنامه هاي تنظيم شده ازقبل ودرمواردي نيز بدون تدارکات وتمهيدات کافي به سفر وديدار ازمراکز مورد علاقه واقامت درمکان هاي دلخواه مي پردازند،ولي خريد آثارجالب،بديع وگاه نفيس وماندگار،بخشي ازاشتغالات ذهني آنان را به خود اختصاص مي دهد لذا براساس اطلاعات ودانسته هاي قبلي ويا درمواجهه با آثارزيباي صنايع دستي که ضمن دوام به واسطه ي برخورداري از نگاره ها،رنگ ها ورنگ آميزي هاي سنتي،بومي وملي،حکايتگر هويت فرهنگي ونشانه اي گويا ازمناطق مورد بازديداست،به سرعت جلب وجذب چنين آثاري مي شوند تا ارزنده ترين هديه،مناسب ترين سوغات وبهترين ره آورد سفر را براي دوستان،آشنايان،اقوام وحتي براي خانواده ي خود ونگهداري درمنزل ومحل اقامت دايم خريداري کنند.استقبال فوق العاده ي توريست ها ازآثارصنايع دستي وتقاضاي چشمگير وپيوسته رو به

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید